Zejména u aut po více majitelích, bez servisních knížek či třeba dovezených ze zahraničí může být právě toto velmi těžko ověřitelná záležitost.

„Jedním z vodítek je celkový stav a vzhled vozu. Pokud vidíte automobil, který má očividně už něco za sebou, a stav udávaných ujetých kilometrů je naopak podezřele nízký, měli byste být rozhodně opatrní," řekli naší redakci telefonicky v jednom z autobazarů, který už dlouhá léta funguje na území města Karviné.

Jak dále lidé z branže upozorňují, problém utočených kilometrů se objevuje také u vozů dovážených z Německa a dalších cizích zemí.

Z Německa pozpátku?

„Tam samozřejmě překupníci auto koupí s pravdivými údaji, protože v civilizovaných zemích je toto falšování trestný čin. Než ale přijedou k nám, vypadá to kolikrát, jako by ty vozy jely z Německa pozpátku," komentuje ironicky jeden ze znalců poměrů, kolik kilometrů jsou schopni někteří drzí překupníci zfalšovat.

Co ukázaly kontroly autobazarů

Prodejce deklaroval 139 260 ujetých kilometrů, soudní znalec ale odhalil 299 840. Také takový extrém uvádí ve své nedávno vydané zprávě o loňských kontrolách autobazarů na severní Moravě a ve Slezsku Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta loni navštívila celkem 23 autobazarů. Nejčastější zjištěné prohřešky?

„Nepravdivé údaje o stavu ujetých kilometrů, falešná tvrzení, že jde o vůz po prvním majiteli, u konečné ceny scházela podstatná informace, že při placení v hotovosti je cena mnohem vyšší než na splátky, lži o tom, že k vozidlu je servisní knížka, nepravdivý údaj o roce výroby vozidla, popřípadě o skutečnosti, že vozidlo je nehavarované, i když ve skutečnosti po havárii bylo," vyjmenovává Boris Stabryn, ředitel ČOI pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj.

Které autobazary konkrétně pracovníci ČOI navštívili a kde toho zjistili nejvíce, to kontrolní orgán neuvádí. Kontroly si ale obecně braly na paškál autobazary, které si o to tak trochu říkaly samy.

„Kontroly jsme prováděli jak po podnětech samotných spotřebitelů, tak po vlastních kontrolách webových stránek a monitoringu autobazarů. Tam jsme se zaměřili na vytipovaná i namátkově vybraná ojetá vozidla. Před zahájením konkrétních kontrol byli v součinnosti se soudními znalci z oboru vytipováni ti prodejci a vozy, u kterých vzniklo podezření, že uváděné informace o jejich stavu neodpovídají skutečnosti," doplnil ředitel ČOI.

Co tedy říci závěrem? Pokud na jaře uvažujete o obnovení vozového parku, buďte obezřetní. Ne každý má samozřejmě na kontě tolik, aby investoval do koupě fungl nového auta a vůz po prvním majiteli s řádně vedenou servisní knížkou a dalšími doklady, vše v perfektním stavu, to je rovněž možnost pro ty, kdo disponují příslušnými penězi.

Opatrnost je vždy namístě

Příjmy a životní úroveň obyvatel našeho regionu nás spíše častěji nutí k nákupu přece jen starších a levnějších vozidel, a čím jsou starší a levnější, může to žel zároveň znamenat, že tím méně důvěryhodnou minulost kupovaná auta mohou mít.

„Na koupi vozu je potřeba se řádně připravit. V případě autobazarů si přečíst recenze spotřebitelů na internetových stránkách, koupi realizovat obezřetně a pokud možno s osobou odborně zdatnou, vyžádat si před uzavřením smlouvy údaje o historii vozidla, smlouvu pak podepsat až po pečlivém přečtení a nejlépe po ,domácím' prostudování a podobně," radí ve zkratce lidé z ČOI.

Mnohé informace a rady lze dohledat také na internetu.