Sdílená kola jsou civilizační fenomén moderní doby, který funguje v řadě měst České republiky a samozřejmě i Moravskoslezském kraji. Jak ale Deník zjistil, ne všude je po této službě poptávka a některá města proto tuto službu svým obyvatelům ani nenabídnou.

Jak je na tom okres Karviná? Zatím jediným městem, kde se lidé na vypůjčeném kole po městě přepravují, je Havířov. Služba zde funguje od roku 2020. Jak Deníku potvrdila mluvčí havířovského magistrátu Rosalie Seidl Pokorná, služba sdílených kol je ve městě oblíbená a taktéž velmi využívaná.

Premiéra novinky Onemanshow: The Movie Kamila Bartoška, zvaného Kazma, byla v Karviné ve čtvrtek 17. srpna vyprodaná.
Na Kazmův „velkofilm“ v Karviné přišli teenageři i rodiče s dětmi

„V Havířově je 200 kol na dvaašedesáti stanovištích. Zlepšujeme dostupnost jednotlivých stanic, v letošním roce nám přibyly tři nové stanice. Půjčení sdíleného kola je do 15 minut zdarma,“ dodala s tím, že město za jednu výpůjčku platí provozovateli 14,84 korun bez DPH.

Podle ní se v Havířově nepotvrzují obavy, že klienti budou kola záměrně ničit nebo je dokonce krást. „Nevnímáme nějaký nadměrný vandalismus či nevracení kol do stanic, není větší než v ostatních městech,“ zmínila mluvčí Havířova.

Proč nemají zájem?

V dalších městech okresu se však nabídka společnosti Nextbike Česká republika na provozování sdílených kol s pozitivním ohlasem nesetkala.

„Měli jsme několik nabídek na zavedení sdílených kol v Karviné, které pro nás však byly nevýhodné. Naposledy jsme o tom jednali asi před půlrokem. Sledujeme, jak služba funguje v jiných městech a vidíme, že většina výpůjček je do 15 minut, takže by službu de facto celou platilo město. V tuto chvíli proto o zavedení neuvažujeme,“ řekl Deníku mluvčí Karviné Lukáš Hudeček.

Údržba veřejné zeleně v Havířově.
Opilec v Havířově házel po sekáčích trávy sáčky s ledem a vodou

Obdobně to vidí v Bohumíně. „V této otázce máme jasno. Jsme přesvědčeni, že pro nás tato služba není výhodná, a to s i ohledem na částku, kterou po nás poskytovatelé ročně požadují. Milion korun dokážeme využít lépe,“ je přesvědčen místostarosta Bohumína Lumír Macura.

V Těrlicku přes léto ověřují zájem

Jediný, kdo na nabídku zavedení služby sdílených kol slyšel, je obec Těrlicko. Podle starosty Davida Bieguna letos v létě sdílená kola zatím zkoušejí. „To abychom zjistili, jak jsou využívána a také, zda je o tuto službu vůbec zájem. Hlavní myšlenkou bylo přes letní měsíce zkusit propojit Horní a Dolní Těrlicko a také Dolní Těrlicko a Životice,“ vysvětlil starosta.

V Rychvaldu zajišťuje službu Senior taxi nový dopravce, který je ochoten klienty odvézt i do vzdálenějsích míst.
Lepší Senior taxi, zákazníky doveze do pekárny, nemocnice i na hřbitov

Dodal, že obec reagovala na žádost Osadního výboru Dolní Těrlicko, že danou službu vyzkouší v letních měsících a na konci září pak zjistí, jak moc byla využívána a zda v tom bude pokračovat. Na tři měsíce má obec dojednanou cenu za tuto službu zhruba 45 tisíc korun. Momentálně jsou v katastru Těrlicka dvě stanoviště, jedno v Dolním a jedno v Horním Těrlicku. Kdo si půjčí kolo v Těrlicku, může tak využít prodloužený interval bezplatného zapůjčení z 15 na 30 minut.

Dominik Solák.
Můžou mě zpomalit, ale ne zastavit, tvrdí házenkář Karviné Dominik Solák

Vedle Těrlicka funguje od letoška služba sdílených kol i v Ludgeřovicích na Hlučínsku. „Provozovat sdílená kola, kdyby šlo o odloučená města, by bylo náročné, ale v blízkosti Ostravy a Havířova to má smysl. Navíc lze kola z obou lokalit vracet i v přidružených městech (z Ludgeřovic v Ostravě a z Těrlicka v Havířově a naopak - pozn. red.),“ popsal jednatel společnosti Nextbike Czech Republic Lukáš Luňák, podle něhož je Moravskoslezský kraj pro Nextbike nejsilnější lokalitou v zemi a i jednotlivá města jsou ve využívanosti na špičce žebříčku.

Premianti z Opavy

Nejúspěšnějším ze všech měst je letos Opava. Zatímco denně si jedno kolo půjčí jeden až dva lidé – v Moravskoslezském kraji spíše dva, v Opavě to je prozatím hned šest výpůjček jednoho bicyklu denně! V průměru 600 lidí na sto kolech denně.

Sdílená kola v Opavě. 6. června 2023.
V Opavě řádí gang vandalů, který ničí sdílená kola. Svědkové, pomozte prosím

Jedním z důvodu zvýšeného zájmu o tuto službu může být fakt, že Opava je univerzitním městem. Zejména během pracovního týdne v něm pobývá mnoho mladých lidí, kteří tuto službu hojně využívají. Proč tedy něco podobného nefunguje v Karviné? „Zatím jsme nezaznamenali zájem zdejších studentů. Nevíme o tom, že by z jejich strany přišel takový požadavek,“ řekla Dagmar Labudková z Oddělení rozvoje a vnějších vztahů karvinské Obchodně podnikatelské fakulty Slezské univerzity.

Sdílená kola přes hranice?

Sdílených kol se zřejmě v nejbližší době nedočkají ani v dalších větších městech okresu Karviná. V Českém Těšíně sice v minulosti nabídku dostali, ovšem údajně finančně nezajímavou. „Přesto město tuto možnost nezavrhlo, ale dotázalo se tehdy provozovatele sdílených kol, jestli by mohl vykomunikovat s polskou stranou, aby se dala tato služba využít i v Cieszyně. Na tento podnět jsme však už nedostali žádnou zpětnou vazbu,“ řekla Deníku mluvčí Českého Těšína Veronika Širc.

Lidmi velmi vyhledávaná vodní plocha zvaná Karvinské moře.
Léto, jak má být: na plážích okolo Karvinského moře je nabito

Orlová aktuálně žádnou podobnou nabídku nemá. „Nabídku jsme dostali zhruba před dvěma lety, ale byla zamítnuta kvůli vysokým finančním nákladům a nedostatečné síti cyklostezek,“ vysvětlila mluvčí Orlové Sandra Štrejlová.

Rezervy jsou

Podle jednatele společnosti Nextbike ČR Lukáše Luňáka by bikesharing v regionu slušel nejméně třem až čtyřem dalším městům. Na mysli má Třinec, Karvinou, Bohumín a Orlovou. „Zejména Karviná a Třinec by podle mě sdílená kola měly mít stoprocentně,“ míní Luňák. Další expanze na Karvinsko a Třinecko se ale prozatím nechystá. Města jsou proti.

Vlci v Beskydech, lidé už se nebojí jen o ovce, ale taky sami o sebe
Vlci v Beskydech, lidé už se nebojí jen o ovce, ale taky sami o sebe

Finanční důvody – spolu s geografickými podmínkami – jsou překážkou také právě ve zmiňovaném Třinci, kde poslední „námluvy“ utichly před lety. „Mnohokrát jsme to zvažovali a vzali v potaz pro i proti. Jsme specifické město, máme centrum a z něj paprskovitě vedeny tři městské části, mnohdy kopcovité. Vzali jsme v potaz finanční částku, využitelnost a vyšlo nám, že efekt by nebyl dostatečný,“ popsala důvody primátorka Věra Palkovská, která nevylučuje změnu postoje v budoucnu. V ekonomicky náročné době však považuje bikesharing za zbytný.

Sdílená kola v městech Moravskoslezského kraje

Ostrava (od 2019, 1100 kol, přes 350 stanic, 15 minut zdarma, pak 25 korun/45 minut)

Havířov (od 2020, 200 kol, přes 50 stanic, 15 minut zdarma, pak 25 korun/30 minut)

Frýdek Místek (od 2021, 200 kol, 126 stanic, 15 minut zdarma, pak 25 korun/45 minut)

Opava (od 2020, 110 kol, přes 30 stanic, 15 minut zdarma, pak 24 korun/60 minut)

Krnov (od 2021, 100 kol, přes 25 stanic, 15 minut zdarma, pak 12 korun/30 minut)

Hlučín (od 2020, 40 kol, 9 stanic, 15 minut zdarma, pak 25 korun/45 minut)

Ludgeřovice a Těrlicko (od 2023, přidruženo k Ostravě, resp. Havířovu)

Víte, že…

…počátkem srpna, čtyři roky po spuštění provozu, lidé překonali milník deseti milionů kilometrů najetých napříč Českem na kolech společnosti Nextbike a realizovali na sedm milionů výpůjček?

…Ostrava podporuje bikesharing také tím, že držitelé ročního kuponu do MHD mají po bezplatných úvodních patnácti minutách zdarma ještě další čtvrthodinu?

…pro časté uživatele nabízí Nextbike měsíční (189 korun) i roční předplatné (1149 korun)?

…v Ostravě během covidu řešili vysoký vandalismus? Všechny zámky na kolech dostaly „brnění“ a opatření snížila nešvar o 70 procent