Jeden měřený úsek bude na Dělnické mezi světelnou křižovatkou s ulicemi Mánesova a U Stromovky a křižovatkou s ulicemi Astronautů a M. Kudeříkové poblíž nemocnice. Druhý úsek bude mezi světelnou křižovatkou pod Bludovickým kopcem a světelnou křižovatkou Těšínská, Národní, Na Nábřeží a 17. listopadu.

„V rámci opatření na snížení dopravních přestupků připravuje město Havířov projekt na pořízení stacionárního zařízení pro měření rychlosti vozidel na dvou vytipovaných místech ve městě. Chceme docílit zvýšení bezpečnosti provozu tím, že díky měření rychlosti budou řidiči na stanovených místech dodržovat povolenou rychlost," vysvětluje vedoucí odboru komunálních služeb Jiří Revenda.

Tam, kde jsou chodci

Měřené úseky musely být schváleny policií. V obou má město zájem snížit rychlost vozidel v místech, kde se pohybuje větší počet chodců. 

"Na Dělnické ulici se jedná o rovný frekventovaný úsek silnice ve městě, kde je také velmi vysoká koncentrace chodců. Rychlost v tomto frekventovaném úseku nedodržuje bezmála 20 procent řidičů," řekl Revenda s tím, že tudy projede v průměru 40 tisíc aut týdně. 

"V úseku u autobusového nádraží tady prosincové průzkumy ukázaly, že místem projede týdně mezi šedesáti a sedmdesáti tisíci vozidel a přibližně 15 procent řidičů tady nedodržuje rychlost," prozradil statistiky Revenda.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 2,79 milionu korun a je stanovena také na základě údajů a informací z jiných měst, které s přípravou takového projektu mají zkušenosti, například z Turnova, Šternberku, Sokolova nebo Říčan. Záměr radnice musejí schválit zastupitelé Havířova, systém úsekového měření by měl být ve městě zaveden od ledna 2016.

Jak zařízení funguje?

Systém úsekového měření rychlosti pracuje automaticky. Zaznamenávána jsou všechna projíždějící vozidla, a to na začátku měřeného úseku a také po jeho projetí. Systém auto vyfotí a v případě, že u něj vypočítá vyšší než nastavenou rychlost, data uloží a odešle ke zpracování. K identifikaci vozidla neslouží jen registrační značka, ale také další údaje zaznamenané na fotografii. Úřad pak vyzve provozovatele vozidla k jednání, při kterém je za přestupek pokutován řidič nebo provozovatel v případě, že odmítne sdělit, kdo auto řídil. 

Podobně jako policejní radary, i zařízení pro úsekové měření rychlosti musí být pravidelně kontrolováno a kalibrováno metrologickým úřadem. 

Čtěte také: Dálnice D1: Policisté mají bič na tunelové piráty