Nejen tyto zkušenosti z minula přivedly karvinský magistrát k založení nového e-mailu, kam mohou lidé okamžitě hlásit podobné případy a závady, které ve městě mohou ohrožovat zdraví či majetek.

Nová e-mailová adresa zní zavady@karvina.cz. Výhodou emailu je také možnost přiložit fotografii daného problému.

„Jeho schránku spravují přímo úředníci majetkového odboru, díky čemuž se hlášení dostanou okamžitě ke kompetentním osobám. Opravdu je ale určen případům, které bezprostředně ohrožují zdraví nebo majetek a je zapotřebí rychle jednat," uvedl náměstek primátora Miroslav Hajdušík s tím, že se tím rozhodně neruší způsoby další komunikace, jako jsou telefony a další.

Komunikace se určitě vyplácí

O tom, že se komunikace s lidmi při odstraňování různých nebezpečných poškození vyplatí, přinesla důkaz i nedávná větrná kalamita, která strhla desítky stromů a křovin. „Spousta lidí nám dávala vědět, kde je potřeba něco urgentně vyřešit, například nějaká visící větev, která ohrožovala chodce. Byla to skvělá pomoc a patří jim za to dík," doplnila Michaela Zormanová z kanceláře primátora.

Dej tip

Podobné zkušenosti mají také v Havířově. Už několik let tam funguje na městském webu aplikace Dej tip.

„Frekvence podnětů bývá různá. Záleží i na ročním období. V jarních měsících například evidujeme jejich mírný nárůst vzhledem ke škodám ze zimy. Také rodiče často hlásí škody na dětských hřištích, v parcích a podobně. Škody samozřejmě odstraňujeme i na základě vlastních zjištění v terénu," říká mluvčí havířovského magistrátu Eva Wojnarová.

Na českotěšínském městském webu mohou lidé využívat sekci Dotazy občanů.

„V praxi se spoléháme nejvíce na vlastní revize, ale při řešení závad typu nesvítící městská lampa a podobně je toto nejrychlejší způsob k jejímu odstranění," uvedla českotěšínská mluvčí Dorota Havlíková.

Telefony i e-maily

Telefonování, ale i psaní e-mailů na úřad využívají často také obyvatelé Orlové. „Jsme moc rádi, že lidé přicházejí se svými poznatky a postřehy. I tady totiž platí, že ‚víc očí víc vidí' a úředníci nemohou být všude," komentuje to mluvčí tamní radnice Nataša Cibulková.

Speciální službu Hlášení závad pak na svém městském webu provozuje už více než tři roky Bohumín.

„Pravidelné revize a prohlídky probíhají, ale nikdo z nás nemůže být všude. Lidé tuto službu využívají velice často a my jsme za to rádi. Denně ,nám dojdou až tři upozornění. Využívají ji také naši strážníci, když narazí v terénu na nějaký problém, tak jej tímto způsobem nahlásí," popsala bohumínská mluvčí Lucie Balcarová.