Rodičům dětí devátých tříd se nový systém také nezamlouvá. Na jaká úskalí naráží střední školy a jak vlastně probíhají přijímací zkoušky, objasnil zástupce Střední průmyslové školy stavební vHavířově Miroslav Horák.

Jak se mohou děti přihlásit na vaší školu?

„Podmínky jsou pro všechny stejné. Škola si na základě svých kritérii vypíše první kolo výběrového řízení. Do prvního kola si student může podat jen jednu přihlášku na jednu školu, což je vpořádku. Konkrétně vpraxi u nás na škole je to tak, že otevíráme dva obory – stavebnictví spočtem 90 volných míst a technické lyceum pro 30 studentů. Do prvního oboru se nám přihlásilo 103 uchazečů a do druhého 26 žáků. Zpočtu je zřejmé, že obor stavebnictví může, ale nemusí, pokud student nesplní kritéria, být naplněn. Na obor druhý budeme muset právě zřejmě vyhlásit druhé kolo přijímacího řízení. A tam nastává problém.“

Můžete objasnit, kde můžou nastat komplikace?

„Problém je ten, že podle nového systému si může student podat vdruhém kole libovolný počet přihlášek na libovolný počet škol. Znamená to, že může být vkole druhém přijat na více škol, ale nemusí vyrozumění oznámit o přijetí na daných školách až do září. Jinými slovy, my se domníváme a počítáme, že žák knám vzáří nastoupí. Student si to však může do poslední chvíle rozmyslet a začít studovat na kterékoliv škole, kde byl vkole druhém přijat.“

Dá se to nějakým způsobem ošetřit?

Jediné, co můžeme udělat a děláme, je to, že včervnu zveme rodiče přijatých dětí na schůzku, kde je mimo jiné žádáme, aby školu uvědomili vpřípadě změny studia včas.“

Včem vidíte výhody přijímacích zkoušek před změnou?

„Podávaly se dvě přihlášky, a pokud se student na jednu školu nedostal, informoval automaticky ředitele na škole, kde byla podaná druhá přihláška. Komunikace mezi školami fungovala. Tím nemohl vzniknout na začátku školního roku podstav.“

Přihlížíte při přijetí na výstupní hodnocení?

„Výstupní hodnocení vypracovává třídní učitel žáka a přikládá se kpřihlášce. Ovšem přihlížet a rozhodovat se na základě tohoto hodnocení není optimální. Není stanovený přesný systém, jak by mělo hodnocení vypadat, co obsahovat. Záleží jen na škole, jaký systém zvolí. Proto je velice těžké ktomuto přihlížet. Na naší škole je směrodatný průměr.“