Parkování ve středu Havířova by mohlo být pro běžné řidiče o něco jednodušší. Město totiž zakázalo parkování vozů, které mají v technickém průkazu označení N 1, tedy nákladní a jsou těžší než 2,2 tuny, na parkovištích mezi osobními vozy. V době mezi 18. až 6. hodinou musejí šoféři dodávek parkovat pouze na vyhrazených parkovištích. Místa pro ně jsou označena dopravní značkou.
Důvod takového kroku je nasnadě. Dodávky zabírají na sídlištích místa řidičům osobních aut, kteří v lokalitě bydlí.
„Dodávky parkují v průjezdních profilech komunikací, brání v průjezdu vozidlům záchranného systému, takže se město rozhodlo pro změnu. Budou nainstalovány značky na všech příjezdových cestách do města, kdy uvedená tonáž bude změněna na 2,2 tuny. Zákaz parkování dodávek platí od 18. hodiny večerní do 6. hodiny ranní,” shrnula vedoucí odboru komunálních služeb havířovského magistrátu Iveta Grzonková s tím, že v Havířově už navíc platí zákaz parkování nákladních vozidel nad 3,5 tuny.
Město vyhradilo parkovací místa pro dodávky v městských částech Šumbark, Podlesí a Město, kde k tomuto účelu slouží mimo jiné část ulice Na Nábřeží. Prostor pro parkování dodávek je označen dopravními značkami. Řešení je to však jen částečné, parkovacích míst je totiž obecně v celém městě nedostatek.
Orlová zřídila pro dodávky dvě parkoviště
Podobný problém řešili před časem také v Orlové, kde je problematika parkování velké téma. Tam před zhruba rokem vyhradili pro noční parkování dodávek dvě velké parkovací plochy. Jednou z nich je parkoviště za bývalým Doubravanem, v místech, kde stávala kotelna. Pak také mohou řidiči odstavit večer dodávku na ploše pod letním amfiteátrem, u bývalého letního koupaliště.
Podle zkušeností strážníků řidiči tento příkaz zpravidla respektují. Pokud řidič dodávky parkuje, kde nemá, najde za stěračem výzvu, aby se do 8 dnů dostavil k řešení přestupku na služebnu městské policie. „Pokud tak neučiní, postupujeme případ správnímu odbor městského úřadu,“ řekl velitel Městské policie Orlová Martin Kania. Konstatoval však, že řidiči ve většině případu vyhlášku respektují. „Není to nijak dramatické. Občas ale někdo parkuje, kde nemá,“ dodal Kania.
Samostatným problémem je parkování na největším orlovském sídlišti – na Páté etapě. Tam podle šéfa strážníků parkuje až 300 aut v rozporu s předpisy. Sídliště má s parkováním dlouhodobě obrovský problém. Nicméně výhledově by se situace mohla trochu zlepšit, Orlová začne s rekonstrukcí podzemního parkoviště, na jehož střeše zruší staré dětské hřiště a přibude tam více než 100 parkovacích míst. Podle zkušeností strážníků řidiči s dodávkami přes noc parkují na nedalekém parkovišti u Kauflandu.
Stejný problém řeší aktuálně i Karviná, která připravuje vyhlášku. Její přesné znění redakce zatím k dispozici nemá.