Nádražní halu opraví Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Bude přitom spolupracovat s městem, aby práce byly koordinované s výstavbou přednádražního prostoru. Rekonstruovanou nádražní halu pak SŽDC pronajme městu, které ji bude využívat pro své potřeby.

Pokladny a služby cestujícím budou soustředěny do levé části nádražní budovy, která nyní slouží jen železničářům.

Budoucí podoba přednádražního prostoru.
Město pokračuje v přípravě modernizace okolí nádraží

Co však bude ve velké hale? Radnice zveřejnila vizualizaci několika návrhů. Nejde sice o konečné návrhy, ale přesto se o nich začalo živě debatovat. Někteří lidé nemohou skousnout, že hala už nebude prostornou čekárnou cestujících na vlak či autobus. Mají obavy, že zatímco halu budou využívat sportovci, cestující se budou tísnit kdesi v malé čekárně.

Diskuse

„Ano. Chce to nově definovat "základy" vlakového nádraží, nikoli vymýšlet "bigbít" typu hřiště na tenis, nebo horolezecká stěna,“ napsal v diskusi Tomáš Majda.

„Neblázněte s tělocvičnou, těch sportovních hal je v Havířově víc než dost, na vlakové nádraží by to chtělo úschovnu zavazadel, čisté toalety, úschovnu na kola, kavárnu, popřípadě nějakou skromnou restauraci, hlavně pohodlná místa k sezení, eskalátory či jiné pomůcky pro důchodce nebo studenty s těžkými zavazadly. Je tolik užitečných věcí, co lze zrealizovat, aby z toho bylo slušné a kvalitní nádraží, tak proč vymýšlíte něco, co bude absolutně zbytečné. Více rozumu, ať se za vás nemusí naše generace stydět,“ uvedl Jan Polášek. 

Vozíčkáři se na nádraží dostanou jen pod schody.
Dostat vozíčkáře na peron? Téměř nadlidský výkon

„Hřiště je těžký úlet! To je snad vtip!? Takže, když budu čekat na spoj, tak si půjdu zacvičit, polozim si po stěně? Stupidita! Pořádné sedačky, záchody, koutek pro děti, kavárna to je důležité. Havířov musí mít vždy něco extra… odporné kyvadlo připomínající gilotinu na náměstí a hřiště ve vestibulu vlakáč,“ vyjádřila svůj názor Zdeňka Machová.

Sport

Podle vedení havířovské radnice by hala měla být nově společenským, kulturním a sportovním centrem. Jak naznačuje vizualizace, v hale by mohl být kurt pro různé míčové hry. Aby nedošlo k poškození mozaiky nebo oken, případně k zasažení návštěvníků haly, má být kurt obehnán sítí.

Zatímco mozaika zůstane zachována, na protější straně má být lezecká stěna s různě obtížnými trasami. S ohledem na sportovní využití budou nezbytným zázemím šatny se sprchami.

Vlakové nádraží vytváří podle architektů vzácný harmonický celek, který je nutné chránit pro budoucí generace.
Architekti chtějí chránit i panelák vedle nádraží

Kultura

Jiný návrh počítá spíše se společenským a kulturním vyžitím, jakým jsou výstavy nebo různá představení. Tak byla hala využívána v době, kdy se aktivisté snažili halu zachránit před zbouráním. Využití by měly najít také prostory v patře, kde byly dříve čekárny, restaurace či později i prodejna koberců.

Bude beseda?

Projekt rekonstrukce výpravní budovy má být hotov 30. dubna. Město ale chce dát lidem prostor, aby se vyjádřili a navrhli, co by v nádražní hale chtěli. Na možné využití haly si už nechalo vypracovat studii.

„Oceňujeme, že máme možnost otevřít debatu s vedením SŽDC ještě v této projektové fázi a částečně tak ovlivnit rekonstrukci nádražní budovy a přizpůsobit se potřebám budoucích investorů a jiným aktivitám, které se zde budou realizovat. O vhodném využití tohoto prostoru v rámci města chceme otevřít diskuzi jak s příspěvkovými organizacemi, tak s odbornou i neodbornou veřejností,“ vysvětlil náměstek havířovské primátorky pro ekonomiku a správu majetku Josef Bělica.

Podpis memoranda.
Memorandum o spolupráci Havířova a Správy železniční dopravní cesty je podepsané