Osm desítek kol bylo rozvezeno na 20 stanovišť a lidé si je okamžitě začali půjčovat.
"Za první dva víkendové dny máme evidováno zhruba 500 výpůjček. Celkem se už ke službě zaregistrovalo více než 1100 uživatelů. Dosud nemáme žádnou zprávu o tom, že by některé kolo někdo poškodil," řekl v pondělí Deníku jednatel společnosti Nextbike Lukáš Luňák.
Modrá kola rozmístěná ve stojanech v různých částech města poutají pozornost procházejících. Lidé si čtou návody na použití a přes mobilní telefony se přihlašují k registraci.
Už v pátek se jízdou po večerním centru bavily skupinky dospívajících. Provozovatel služby upozorňuje, že každý uživatel je povinen dodržovat pravidla silničního provozu. Jízda po chodníku proto může být riziková.
"Shodně, jako je tomu v Prostějově i Ostravě, se až 80 procent výpůjček děje do 15 bezplatných minut. Město Havířov, které tuto čtvrthodinu dotuje, to rovněž bere jako přidanou hodnotu služby, kdy se lidé mohou rozhodnout pro ekologickou a bezplatnou jízdu na kole, zatímco jinak by volili cestu autem," dodal Luňák.
"O službu mělo zájem více měst v regionu, ale nepodařilo se jim to dotáhnout do zdárného konce. Jsme rádi, že v Havířově se to podařilo," řekl náměstek primátora Ondřej Baránek.
O víkendu se několik kol objevilo mimo oficiální stanoviště. "Uživatel, který kolo odstaví mimo stanici, je upozorněn a v případě opakování hrozí, že mu bude účtován servisní poplatek. Ne vždy je možné kolo umístit do stojanu, když je už obsazen. Stačí ho postavit v jeho blízkosti, aby bylo k dispozici dalším uživatelům," vysvětlil Lukáš Luňák s tím, že lidé mohou přes aplikaci posílat své podněty ohledně jízdních kol i umístění stojanů.
K zábavě i praktickému přesunu
V některých lokalitách byl o kola hned zkraje zájem větší, jinde zůstala nevyužita. Některá sloužila jen k projížďkám, jiná k praktické přepravě.
Například kola od zimního stadionu a z ulice Jana Žižky se už v pátek večer přesunula do centra na náměstí Republiky. V jednu chvíli jich tam bylo najednou až 10. V sobotu ráno sdílená kola využili lidé, kteří se na nich přepravili k železniční stanici Havířov střed.
První dny také ukázaly, že některé stanice budou přesunuty, jinde vzniknou nové. Rozhodnutí padne v nejbližších dnech.
V příští sezoně firma předpokládá spuštění možnosti rezervace kol. V současné době se řeší podoba služby, aby například nebyla zneužívána a někdo záměrně kola neblokoval.
"V aplikaci to máme připraveno, ale zřejmě to spustíme až v příštím roce," řekl už v pátek koordinátor Jan Hummel.
Bikesharing
Všechna kola mají nízký nástup, aby vyhovovala i ženám a starším dětem. Jsou vybavena menším košíkem na zhruba 5kg nákladu, který lze přichytit gumovými třmeny. Dno košíku tvoří solární panel, který nabíjí systém automatického zámku. Kola mají třístupňový převod.
Stanoviště se stojany byla vybrána tak, aby kola byla dostupná u nejdůležitějších cílových bodů.
Nechybí samozřejmě magistrát, nemocnice, železniční stanice nebo náměstí Republiky. Někde byly využity stávající stojany, na některá místa byly nainstalovány nové.
K přesnému místu, kde se stojan nachází, dovede navigace po spuštění mobilní aplikace, přes kterou si lze kola půjčovat.
I s půjčenými jízdními koly musejí cyklisté jezdit jen tam, kde je to povoleno. Při registraci se zavazují k dodržování mnoha pravidel a samozřejmě silničního zákona.
"Havířov je po Prostějově a Ostravě třetím městem v České republice, kde službu provozujeme. Ve světě je jich mnohem více. Z každé placené zápůjčky budeme odvádět příspěvek nadačnímu fondu Kapka naděje," řekl jednatel společnosti Lukáš Luňák.
Firma i zástupci radnice doufají, že si lidé na kola zvyknou a budou je využívat. Tým techniků je bude pravidelně kontrolovat a případně opravovat. Kola jsou jištěná proti krádeži.
Koordinátor Jan Hummel vysvětloval technické specifikace jízdních kol a obsluhu aplikace. "Po stažení mobilní aplikace a úspěšném zaregistrování si může uživatel vybrat kolo, které si chce půjčit. Naskenováním kódu na kole se zámek automaticky odemkne a začíná běžet výpůjční doba. Pokud uživatel potřebuje někde s kolem zastavit a nějakou dobu si ho tam ponechat, může využít volbu parkování. S kolem mu v té době nikdo neodjede," řekl.
Současně vysvětlil i postup, pokud se zámek po aktivaci neodemkne: "Lidé často volají na naši linku. Pomoci si přitom mohou rychle a snadno sami. Po rozevření aplikace potvrdí, že se zámek neotevřel, s kolem lehce pohnou, aby zámek nebyl blokován paprsky kola a zámek se otevře."
Půjčovné
Cena půjčovného je srovnatelná s městy v okolí. I v Havířově bude první čtvrthodina zdarma. Každá další půlhodina bude za 20 korun. Za 150 korun je možné si kolo půjčit k výletu na celý den.
Více informací najdete ZDE