Lidé šetří, kde můžou. Ti, kteří kupují ojeté auto, se stále častěji snaží ušetřit na tzv. ekodani, která se platí při přihlášení staršího vozu. Jenže úředníci si chtějí na tyto řidiče „posvítit“ a za porušování zákona pokutovat.

Například odbor dopravy karvinského magistrátu eviduje momentálně 4108 nepřeregistrovaných provozuschopných starších aut uvedených typů. Majitelé nechávají vůz buď ve stavu tzv. odhlášky na nového majitele, nebo nepožádají o přeregistraci vůbec.

Celkem jezdí ve správním obvodu Karviná celkem 31 tisíc aut, která řádnou registraci mají.

„Správní obvod je tu pro Karvinou a zahrnuje také Dětmarovice, Petrovice a Stonavu, takže problém se týká celého užšího regionu, nejen města Karviné, ale pochopitelně podobně jsou na tom jiná města a okresy, není to problém pouze a výhradně karvinských řidičů,“ vysvětlila mluvčí magistrátu Šárka Swiderová.

Dodala, že výše pokuty může dosáhnout až 50 tisíc korun.

V Havířově bylo k 6. lednu 2012 registrováno 68 253 vozidel, což obnáší i vozy odcizené, trvale vyřazené nebo odhlášené do ciziny. Tzv. nepřeregistrovaných vozidel evidují 5 480, z toho je 4 797 osobních aut. Ostatní jsou jiné kategorie silničních vozidel

Orlovský odbor dopravy eviduje 3 449 nepřeregistrovaných provozuschopných aut.

„V tomto počtu ale mohou být i auta, na která se ekologická daň nevztahuje, číslo totiž nelze rozklíčovat,“ říká mluvčí města Nataša Cibulková. V orlovském správním obvodu jezdí 22 416 aut s řádnou registrací.

Ekologický poplatek za přeregistraci staršího vozu je odstupňován na 3, 5 až 10 tisíc korun podle toho, jakou emisní normu vozidlo dle technického průkazu splňuje (není to tedy jen o prostém stáří vozu, vyšší standardy emisí mívají třeba vozy dovezené ze zahraničí, ač jsou starší). Zákon je přísný vůz je nutno přihlásit vždy do 10 pracovních dnů od jeho koupě. Ekodaň se přitom platí jen jednou, a to při prvním prodeji ojetého vozu, při další změně majitele už ne.