Problém se jmenuje rychle jedoucí auta, jejichž jízda po kostkovém povrchu nadělá takový hluk, že lidé, jež bydlí podél této ulice, nemohou v noci spát.
„Dost nám to vadí. Zejména taxikáři tu v noci jezdí jako … no jako šílenci. A když to nejsou noční taxíky, kolem půl páté začíná návoz zboží do obchodů do centra a mnoho aut jezdí právě po Fryštátské. Je to hrozné,“ postěžoval si jeden z obyvatel Fryštátské ulice, pan Timčák.
Ale není sám. Hluk vadí i dalším tamním obyvatelům a tak si všichni společně šli postěžovat na radnici. „Byli jsme za primátorem, řekli mu, co nás trápí a požádali jej, ať s tím město něco udělá,“ uvedl Timčák.
Na rychle jezdící auta po Fryštátské upozornili lidé také městskou policii, která tam začala prakticky denně měřit rychlost. „Ano, je to na základě těch stížností. Jinak bychom tam neměřili, není to problémový úsek,“ uvedl ředitel karvinských strážníků Petr Bičej.
Dodal, že na zhruba pětisetmetrovém úseku je dokonce umístěno výstražné, rychlost měřící zařízení, které řidiče nabádá, aby zpomalili. Ale ani to prý nepomáhá.
Aby lidé z Fryštátské ulice podpořili své stížnosti, nechali změřit úroveň hluku v místě svých domovů. A hygienici skutečně potvrdili, že si lidé nestěžují zbůhdarma: povolené hlukové limity byly překročeny ve dne i v noci. „Ve dne o 5,5 a v noci dokonce o 8,2 decibelu,“ cituje Timčák ze zprávy, která mu došla z hygienické stanice. V ní se mj. konstatuje, že v tomto případě bylo prokázáno poručení ustanovení o ochraně veřejného zdraví.
Na tahu je nyní město, které je majitelem a správcem komunikace. „Víme, že tam zejména taxikáři, ale nejen oni jezdí rychleji, než povolenou třicítkou. Navíc v noci se hluk více rozléhá. Ale jsme připraveni situaci řešit a v prvé řadě měřit rychlost laserovým radarem, tedy i v noci,“ reagovala mluvčí magistrátu Šárka Swiderová.
Město prý chystá opatření, jak dopravu na Fryštátské zpomalit. „Necháme si vypracovat studii, jak to udělat co nejefektivněji. Ovšem s povrchem nic neuděláme a tudíž jedinou možností je instalace retardérů. Odborníci nám však řeknou, z jakých by měly být materiálů, jakého typu a také kolik jich tam umístit, aby auta, která budou před překážkou brzdit, nedělala ještě větší hluk než dosud,“ vysvětlila Swiderová.
Nedokázala však říci, kdy by retardéry mohly být instalovány. „Vidím to v horizontu měsíců,“ uvedla.