VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lodní kanál propojující Dunaj, Odru a Labe je na dosah

Už Karel IV. snil o vodní cestě, která by spojila povodí Baltského, Černého a Severního moře, a po které by mohly proplouvat velké nákladní lodě. Po téměř 700 letech teď jeho představa získává podstatně reálnou podobu.

16.12.2017
SDÍLEJ:

Říjnová zkušební plavba z polských chemických závodů AZOTY Kandřín po dokončeném úseku průplavu Dunaj-Odra.Foto: Deník / Krůčková Pavla

K realizaci vodního koridoru propojujícího řeky Dunaj, Odru a Labe – jednoho z nejdiskutovanějších projektů posledních let – napomůže podle ředitele společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka i stavba suchého poldru nedaleko polské Ratiboře, která by měla být hotová zhruba do dvou let.

„Pro prodloužení Oderské vodní cesty a plavbu přes hranice do České republiky je stavba zásadní.

Střední jezové pole výpustního objektu má totiž umožnit lodím proplutí a po následné dostavbě plavební komory budou mít lodě mezi poldrem a státní hranicí cestu otevřenou,“ vysvětlil Kolařík.

Stavba suchého poldru na Odře nedaleko Ratiboře začala před pěti lety, ovšem kvůli krachu španělského dodavatele musela být zastavena. „Současné obnovení výstavby po dvouleté pauze samozřejmě vítáme, protože čím dříve bude poldr dokončen, tím dříve se bude moci pokračovat na lodním propojení tří řek,“ dodal Kolařík.

Lodní kanál propojující řeky Dunaj, Odru a Labe dlouhodobě podporuje a propaguje také prezident České republiky Miloš Zeman, který během své nedávné návštěvy Jihomoravského kraje řekl, že studie proveditelnosti vodního koridoru bude hotová v lednu.

„Bylo by chybou promarnit příznivou situaci v Polsku, které dokonce zřídilo samostatné Ministerstvo námořního hospodářství a vnitrozemské plavby. Analýzy zcela jasně ukazují, že vodní koridor by po dobu patnácti let zaměstnával 60 tisíc lidí a mohl by být, podobně jako francouzský průplav Seina-sever, většinově financován z prostředků Evropské unie,“ nechal se před časem slyšet Zeman.

Podle příznivců projektu by vodní koridor vedle výhodné podnikatelské stránky věci pomohl také s bojem proti suchu a ochranou před povodněmi.

Současná podoba plánů splavnění Odry, o které se dlouhodobě zasazuje tzv. Oderské fórum, je splavnění Odry do Ostravy, a pokud to bude možné, tak až k místnímu mošnovskému letišti, kde by měl vzniknout multimodální přístavní terminál.

Autor: Pavla Krůčková

16.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Exoti na prodej.
AUTOMIX.CZ

Exoti na prodej: O těchto autech jste určitě nikdy neslyšeli. Ale můžete je mít

Tomáš Pomkla.

Policisté pátrají po 17letém chlapci z Bohumína

Benefity: slušný plat, práce z domu, kurz odvykání kouření nebo akcie

Firmy, které hledají nové zaměstnance, musejí často počítat s tím, že kromě slušného výdělku budou muset nabídnout i zajímavé zaměstnanecké výhody (benefity). Jaké? Třeba firemní školku pro děti svých pracovníků či příspěvek na odvykání kouření nebo snižování váhy.

Právě jsme se narodili, podívejte se na fotogalerii miminek

Karvinsko - Podívejte se na miminka, která se narodila v posledních dnech na Karvinsku.

Pětice hejtmanů dá hlas Drahošovi. Ivo Vondrák zatím mlčí

Miloše Zemana opustili před druhým kolem prezidentské volby tři krajští šéfové z ČSSD. K nebývalému gestu se odhodlali hejtmani Jiří Čunek (KDU-ČSL), Martin Půta (STAN), Josef Bernard, Martin Netolický a Jiří Štěpán (všichni ČSSD), když demonstrativně sdělili, že dají hlas Jiřímu Drahošovi.

V Českém Těšíně roste nové středisko záchranářů

Ještě déle než rok potrvá stavba a následné dovybavení nového společného centra pro bezpečnostní a záchranné složky v Českém Těšíně. Část stavby je už vidět v Sokolovské ulici poblíž provozu firmy Kovona System.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>