Od poloviny prosince je úsek mezi světelnou křižovatkou u Komerční banky a vjezdem do nemocnice v Dělnické ulici v centru Havířova pod stálým dozorem radarů. Zařízení vypočítává průměrnou rychlost projíždějících aut. Pokud počítač vyhodnotí, že vozidlo úsekem projelo průměrnou rychlostí vyšší než 50 km/h, respektive o něco vyšším nastaveným limitem, automaticky uloží získané údaje i fotografie a odešle je na zpracovatelské pracoviště, které bude tento týden otevřeno v budově magistrátu.

Město si vybralo ke stálé kontrole tento úsek proto, že vede obydlenou částí a silnici protíná hned několik přechodů pro chodce.

Pokud toto opatření povede ke zklidnění dopravy a řidiči tam budou méně často překračovat povolenou rychlost, připravuje město instalaci na další tři úseky: v Dělnické ulici v opačném směru a v Těšínské ulici u autobusového nádraží.

Ale nejen v Havířově. Podobné opatření pro zklidnění dopravy na vybraných úsecích by rádi zavedli i v Orlové. Městská policie už vytipovala dva, respektive tři úseky, kde by se stacionární radar hodil.

„Jde zejména o úseky při vjezdu do centra města. Prvním je ulice 17. listopadu, u školy Dakol a pak dva úseky ve Slezské ulici, kde je budova Police České republiky," říká šéf orlovských strážníků Roman Galia.

Návrh na zřízení stabilních radarů by měla v nejbližší době projednávat městská rada.

„Pokud by šlo o můj názor, já bych to podpořil. Podle mě by takové opatření mělo mít efekt. Zejména v místech, kde se pohybuje hodně chodců, včetně dětí, proč ne?" říká Galia.

Naopak v Karviné ani Českém Těšíně zatím takovéto opatření není na pořadu dne.

„Určitě bychom našli úseky, které by si stabilní dohled radarů vyžadovaly, ale aktuálně o tom neuvažujeme. Taková záležitost si navíc vyžádá nějakou administrativní sílu, tudíž peníze. Počkáme si na zkušenosti z Havířova a uvidíme," řekl Deníku šéf českotěšínských strážníků Petr Chroboczek.

Ředitel Městské policie Karviná Petr Bičej je spíše příznivcem kamer na semaforech, které by snímaly řidiče, kteří projíždějí na červenou.

„Vymahatelnost v případě automatického měření v daném úseku je problematická, ale legislativa se stále mění, takže uvidíme. Každopádně jsem spíše pro kamery na semaforech," říká Petr Bičej a dodává, že i v Karviné jsou problematické úseky: například třída Osvobození nebo Ostravská ulice u příjezdu do města.

Pokud by v Karviné vytipovávali úseky, kde by se instalovaly kamery nebo radary, vycházeli by ze statistik dopravních policistů.

A jaké jsou první zkušenosti v Havířově? Přestože o něm zejména místní řidiči vědí, zařízení už několik hříšníků zaznamenalo. Ovšem na konkrétní výsledky je zatím brzy, protože se zatím nezačaly zpracovávat. Pracoviště bude otevřeno v nejbližších dnech.

„Systém už pracuje a data ukládá do uložiště. V této chvíli ani sami nevíme, kolik přesně případů už zařízení odeslalo. Zpracována totiž budou za několik dnů, po otevření pracoviště na magistrátu. Přímo tam budou sedět naši dva strážníci a úředníci města, kteří přestupky zpracují a vyřeší," řekl ředitel MP Havířov Bohuslav Muras.