Před hasičskou zbrojnicí v Ostravě-Michálkovicích se v sobotu ráno sjeli nablýskaní krasavci – historická auta a motorky. Jejich pyšní majitelé, často v dobových kostýmech, je ještě před tréninkovou jízdou naposledy leštili a „píglovali“. Byli nervózní, zda jejich miláčci v závodě vyjedou michálkovický kopec, a v jakém čase se jim to podaří. Nakonec dojeli všichni.

Akci pořádal Český klub historických motocyklů pod patronací starostky městského obvodu Michálkovice Květoslavy Sedláčkové. Do závodu, který byl vypsán pro pět kategorií historických vozidel, se přihlásilo třicet aut a sedmdesát motorek. Jelo se na čas ve dvou samostatných jízdách, lepší byl ten, komu se podařilo obě jízdy absolvovat zhruba ve stejném čase.

A jaká pravidla museli závodníci dodržovat? „Start závodu je pevný, cíl letmý. Zakazuje se jakékoliv používání prostředků k měření času. Průměrná rychlost v závodě nesmí přesáhnout padesát kilometrů za hodinu. Při shodném čase nebo rozdílu z obou měřených jízd, rozhodují pravidla: starší vozidlo, vozidlo s nižším obsahem motoru, štěstí při losování,“ píše se v propozicích závodu.

„Byl to krásný závod, atmosféra úžasná, nádherné stroje, dámy v kloboucích, elegantní pánové, swingová muzika. Měli jsme tu unikát – sto let staré motokolo, přivezl ho pan Jelínek ze Svinova. A považte, michálkovický kopec vyjelo! Výjimečná byla i Tatra 12 kabriolet. Přijelo také deset velorexů, Felicií ze šedesát let bylo asi nejvíce, pak Tatry 603. Předvedlo se také dvanáct polských motorkářů. Návštěvníci mohli obdivovat motocykly Ariel nebo BSA,“ pochvaloval si ředitel závodu Jan Michálek. Cenil si také skvělé časomíry. „Takové zařízení, jaké nám přinesli bratři Čížovi, hned tak nikdo nemá. Měří na tisíciny sekundy,“ zdůraznil Michálek.

„Mně se stará auta moc libí. Jsme v Ostravě na návštěvě, o akci jsme se dověděli od známých, proto jsme si tu podívanou nemohli nechat ujít. Je to nádhera a bezva atmosféra,“ uvedl Jan Rouhal, který se na závod přijel i s rodinou podívat až z Českých Budějovic.