Čeští školáci se často mění v „elektronické zombies“, kteří spolu o přestávkách nekomunikují a tráví čas zahledění do svých mobilů. Někde ale mobily pomáhají jako moderní prvek ve výuce.

Jsou mobilní telefony na školách radost či spíše zlo, které by se mělo zakázat? Deník zjišťoval názory vedení škol napříč regionem.

NIC PROTI, ALE…

Studenti karvinského gymnázia musí mít mobily během výuky vypnuté. „Tasit“ na lavici je mohou pouze v případě, kdy tak rozhodne kantor a zařízení pomáhají.

Uvítali byste plošný zákaz používání mobilů ve školách? Hlasovat můžete v anketě na této stránce pod článkem.

„Nemám nic proti tomu, když mobily a jejich chytré aplikace využívají studenti například při výuce cizích jazyků. Najít potřebné slovíčko je takto rychlejší, než kdyby listovali v hrubém knižním slovníku, navíc tyto technologie k dnešní době patří a měli bychom je umět chytře využívat,“ podotýká ředitel Gymnázia Karviná Miloš Kučera.

Generace středoškoláků bývá vyzrálejší a odolnější. Hůře dopadají škodlivé vlivy mobilů na děti ze základních škol. „Někdy na nich vidíte doslova nervozitu až zlost, protože zvoní, začíná hodina, a oni nestihli dohrát hru, dopsat zprávu, dočíst vzkaz kamarádky,“ popsala jedna z místních pedagožek.

REVOLUCE SE NEKONALA

A právě přestávky a škola plná dětí, které mezi sebou takřka nemluví protože jsou zahleděné do světa sociálních sítí , vedly k úplnému zákazu mobilů na 2. základní škole J. Čapka 2555 ve Frýdku-Místku.

„Opatření jsme do školního řádu zavedli vloni v dubnu a nejprve jsem ze strany žáků čekal menší revoluci,“ usmívá se ředitel školy Milan Gengela.

Nakonec se ale ukázalo, že s nařízením v podstatě nemají problém děti ani jejich rodiče.

„Žákům jsme chtěli dát podnět, aby začali opět přirozeně komunikovat, navazovali přátelství a sociální vazby, a myslím, že se to vyplatilo. Samozřejmě ve výjimečných případech může každý žák požádat kantora, aby mohl mobil použít,“ dodal ředitel školy.

Zcela stejné důvody vedly k úplnému zákazu také v Základní škole Englišově v Opavě, kde nepovolují mobily ani jako pomocníky ve výuce. „Ne každé školní dítě má hned mobily vybavené všemi aplikacemi a možnostmi a děti, které mají základní modely pro volání a psaní zpráv, by tak byly při práci v hodinách znevýhodněné,“ podotkl ředitel opavské školy Jan Škrabal.

Podobně vnímají problematiku v Základní škole v Jablunkově.

„Nechtěli jsme ale zvolit striktní zákaz, protože umět využívat tuto techniku je dnes nezbytné. U dětí ale chceme podporovat i přirozenou komunikaci, pro to například vyhlašujeme týdny bez mobilů, kdy vypínáme i školní wi-fi, mobily dětem nepovolujeme ani v rámci několikadenních turistických kurzů a dalších podobných akcí,“ vysvětluje zástupkyně ředitele školy pro 2. stupeň Magda Kluzová.

A zatímco ve Francii například začal se začátkem školního roku platit zákon, který zakazuje mobily a další podobná zařízení plošně ve všech školách, které navštěvují děti do 15 let, v Česku si v tom stále zachováváme svobodu. Plošný zákaz mobilů by nebyl efektivním řešením ani podle České školní inspekce.

„Samozřejmě že používání mobilního telefonu v hodinách, pokud se tak neděje v rámci vzdělávacích aktivit, je rušivým elementem, navíc může být nástrojem pro nekorektní chování ve smyslu opisování, napovídání a podobně. Proto je důležité, abychom podpořili školy a naučili je moderní zařízení při vzdělávání účelně využívat. Toto je rozumnější než plošné zákazy,“ dodává k tématu náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.