„Z ničeho nic mi přišly holící břity za 120 korun. V zásilce rovnou přišlo oznámení, že další zboží přijde již za několik týdnů, cena už bude činit 399 korun,“ obrátil se na redakci Deníku tento týden obyvatel Karvinska, který si nepřál zveřejnit jméno.

„Nevím o tom, že bych si cokoli objednal, je ale pravdou, že někdy v minulosti jsem byl s podobnou nabídkou telefonicky osloven,“ říká dále.

Jak Deník zjistil u České obchodní inspekce (ČOI), v praxi vše funguje tak, že oslovený člověk někdy s údajně lákavou nabídkou souhlasí, jindy ji naopak odmítne.

Jenže. Vyškolení telefonisté umí během hovoru pokládat otázky tak, že stačí malé podřeknutí, které znamená souhlas. Takové firmy si telefonáty nechávají zaznamenané velmi dlouho. Oslovený člověk většinou zapomene a jednoho dne přijde první balík.

„Doporučuji v prvé řadě na takové nabídky vůbec nereagovat a raději si dané zboží normálně zakoupit v kamenné prodejně. Člověk zpravidla ušetří a nebude čelit následujícím problémům,“ řekl redakci Deníku mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

„V opačném případě, když už se k pravidelnému odběru zavážete, doporučuji bez zbytečného odkladu a písemně zaslat na adresu firmy písemné odstoupení od objednávky a pokud možno i nerozbalený balíček se zaslaným zbožím,“ říká dále mluvčí ČOI s tím, že formulář o odstoupení od smlouvy i spousty dalších užitečných informací o celé problematice najdou zájemci na internetových stránkách www.coi.cz.

Každý by si pak měl doma založit kopii odstoupení od smlouvy. „Vše zašlete doporučeně s dodejkou, abyste měli doklad o převzetí,“ doplňuje Jiří Fröhlich.

„S nabídkami po telefonu se setkáváme pravidelně. V drtivé většině jsou to právě holící potřeby, vitamíny, rybí tuky, parfémy, nebo třeba i obyčejné ponožky“ uvádí další příklady mluvčí ČOI.