„Takzvaná předzimní kondiční prohlídka by měla ve voze zkontrolovat kapaliny, sbíhavost kol, seřízení světel i filtry a další základní věci. Záleží na servise a domluvě, ale dá se pořídit řádově ve stokorunách," říká mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Petr Vomáčka.

Ten zároveň upozorňuje na důležitou aktuální věc, platnou zejména pro toto období, kdy jsou nemalé rozdíly mezi denními a nočními teplotami. „V těchto podmínkách určitě netankujte zcela na plno! Na rozpětí teplot reaguje svou rozpínavostí i palivo, které v případě plné nádrže nemá kam uniknout. Nejeden motorista pak musel řešit prasklou nádrž a takový případ pak není hrazen pojišťovnou a neplatí na něj ani garance vozidla," varuje odborník.

Další podzimní a zimní chybičky? Také třeba patříte mezi ty, které štvou ranní zamlžená okna a poměrně dlouhá doba, než jsou skla zase dokonale průhledná? Také tady dělají mnozí šoféři základní chybu.

„Ventilátor pouštějí jen na sklo. V zimě by ale ventilátor měl běžet zároveň také na nohy. Na botách do vozu přinášíme rovněž vlhkost, která pak stoupá nahoru na skla a jejich odvětrání trvá o to déle," doporučuje Vomáčka.

S podzimem jsou o něco nebezpečnější i samy silnice. Zejména po ránu můžeme čekat námrazy a kluzkou vozovku hlavně na mostech, kolem vodních ploch nebo v místech, kde kolem cesty rostou stromy, a cesta pod nimi se tak déle prohřívá.

„Nebezpečné je i spadané listí, na kterém to opravdu hodně klouže. Je také potřeba dávat zvýšený pozor na chodce i cyklisty, kteří jsou v této době šera a brzké tmy daleko hůře vidět," říká policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Odborníci závěrem doporučují používat jen při náznacích podzimních mlh i mlhová světla. Za takových podmínek si totiž spousta šoférů myslí, že stačí běžné denní svícení. Jde ale o omyl, a mysleme tak i na jedno ze základních pravidel: Vidět a také být viděn.