Tuto povinnost ukládá jeden z bodů novely silničního zákona, která už čeká jen na prezidentův podpis a za několik týdnů by měla vejít v platnost. „V prvních měsících po zavedení zákona se ale budeme snažit působit na chodce spíše preventivně a ne hned formou represí. Bezpečnost účastníků silničního provozu a jejich správné chování je pro nás důležitější, než ukládání pokut," řekla včera Deníku k novele zákona policejní mluvčí karvinského okresu Zlatuše Viačková.

Špatně viditelní chodci jsou totiž opravdu problém a taková situace stojí za nejedním střetem mezi člověkem a vozidlem. Jen vloni tak řešili policisté v okresu Karviná celkem 66 takových případů, jeden z nich skončil tragicky.

„Jestliže jede v obci automobil rychlostí 50 km/h, potom je jeho brzdná dráha na suchém povrchu dlouhá přibližně 30 metrů. Na mokrém povrchu, zvlášť když jde třeba o dlažební kostky, se brzdná dráha zdvojnásobí, na uježděném sněhu je pětinásobná a na ledě dokonce desetinásobná," říkají například internetové stránky organizace BESIP. Ty zároveň uvádějí, že například chodce oblečeného v tmavě modrém oblečení vidí řidič za šera a tmy až když už je přibližně 18 metrů před automobilem. Při použití reflexních materiálů už jde jejich odraz vidět až na vzdálenost 200 metrů.

„Ročně zemře na silnicích zhruba sto chodců, z toho v noci kolem šedesáti lidí, z nich pak padesát mimo obec," komentuje nový zákon ministr dopravy České republiky Dan Ťok.

Pokud chodci nebudou dodržovat výše uvedený zákon, ohrožují nejen zdraví své, ale i ostatních lidí na silnici. V případě úrazu u takové dopravní nehody jim bude také hrozit, že přijdou o plnou výši své úrazové pojistky.

„Pojišťovna si zde může stanovit, že dochází k přiměřenému krácení pojistného plnění v závislosti na porušení zákonů," říká Aleš Povr z Asociace českých pojišťoven.