„V září přišla Centrální komise Ministerstva dopravy s tím, že obchvat Skřečoně, Dolní Lutyně a Dětmarovic (I/67) je neefektivní, a proto není třeba jej vůbec projektovat," sdělil starosta Bohumína Petr Vícha.

"Namísto toho se bude přes vzácnou přírodní oblast Heřmanických rybníků připravovat realizace nesmyslného obchvatu, a to z bohumínské městské části Vrbice přes Rychvald až do Havířova (přeložka silnice I/68), který by měl podle místní znalosti ministerstva ulevit husté dopravě na Bohumínsku. Proti tomu jsme se ostře ohradili a premiéru Andreji Babišovi jsme poslali dopis, v němž jsme chybné rozhodnutí ministerstva kritizovali a žádali jsme, aby příprava obchvatu I/67 pokračovala,“ doplnil Petr Vícha. 

Boj za skřečoňský obchvat kromě Bohumína veřejně podpořilo i vedení Moravskoslezského kraje, Havířova a poslankyně Andrea Babišová z Bohumína. Díky tomu se před pár dny uskutečnila videokonference všech výše zmíněných regionálních politiků s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem i zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Při tomto on-line setkání se všichni účastníci z našeho regionu shodli na podpoře skřečoňského obchvatu I/67, na potřebě obchvatu Havířova a na tom, že alternativní cesta z Bohumína-Vrbice na Havířov přes Rychvald a chráněné území rybníků (I/68) není realizovatelná a nemůže nijak ohrožovat ekonomiku skřečoňského obchvatu. A co víc, tato alternativní komunikace se měla začít realizovat až deset let po plánovaném dokončení I/67,“ doplnil Vícha.

Ministr uznal chybné rozhodnutí jeho komise

Po pádných argumentech všech dotčených stran ministr Karel Havlíček uznal, že rozhodnutí jeho Centrální komise bylo chybné a že se bude pokračovat v projektových přípravách skřečoňského obchvatu. Na on-line schůzce se její účastníci dohodli na tom, že ŘSD pošle ministerstvu dopravy žádost o přehodnocení rozhodnutí Centrální komise. Obchvat I/67 podpoří i Moravskoslezský kraj a oznámí ministerstvu záměr zrušit ve svých Zásadách územního rozvoje podporu přeložky silnice I/68 včetně jejího vypuštění ze svého Podrobného územního plánu.

„Všichni si uvědomujeme, že příprava projektové dokumentace, výkup pozemků i získání stavebního povolení bude velmi dlouhý a náročný proces. Ale od Ministerstva dopravy dostane zelenou a bude pokračovat. A pak máme naději, že se za osm let začne stavět, jak se původně plánovalo. Jsem velmi rád, že bojovat za správnou věc má smysl,“ upřesnil bohumínský starosta.

 Jeho slova potvrzuje i jeho radniční kolega, místostarosta Lumír Macura. „Velice oceňuji, že se významní regionální politici dokázali semknout a sjednotit ve svých postojích vůči Ministerstvu dopravy a ŘSD. Je vidět, že když z regionu zazní jednotný hlas, tak lze prosadit i projekty, které jsou z našeho pohledu a zdravého rozumu jasnou prioritou. Paradoxně situaci napomohla i doba kovidová, protože svolat videokonferenci je mnohem jednodušší, než osobní setkání všech významných aktérů na ministerstvu,“ uzavřel.