„Ta stavba se připravuje hodně dlouho, několikrát jsme byli nuceni slevit z určitých věcí. Důležité ale je, že se za minulé vlády tento projekt opět nastartoval a zatím pokračuje tak, jak je u takových staveb obvyklé,“ konstatoval starosta Dětmarovic Ladislav Rosman.

Právě on společně se starostou sousední Dolní Lutyně poukazuje na důležitost vybudování nové silnice, které odvede tranzitní a kamionovou dopravu mimo centra obou obcí. Podle sčítání dopravy z roku 2016 projelo tehdy páteřní komunikací vedoucí přes centrum Dětmarovic 10 tisíc aut denně, přičemž nákladních aut z toho představovalo 18 procent.

Bohumín-Skřečoň, letecký snímek.
Obchvat Bohumína-Skřečoně, Dětmarovic a Dolní Lutyně dostal opět zelenou

„Průjezd nákladních aut zvyšuje v obci prašnost, pohyb po komunikaci v centru obce je nebezpečný, těžká nákladní auta nám ničí silnice i obrubníky. Lidem v obci to pochopitelně vadí a označují tento stav za neúnosný. Přecházet přes komunikaci během dopoledne až do konce odpolední špičky je obtížné až nebezpečné,“ říká starosta Rosman.

Stavět by se mohlo začít za šest let

Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD), které stavbu připravuje, před pár týdny oznámilo, že záměr je zanesen v plánech územního rozvoje Moravskoslezského kraje i v územně plánovacích dokumentacích dotčených obcí. „Příští rok předpokládáme, že budou výsledky posouzení vlivu na životní prostředí, aby mohly dále postupovat dílčí přípravy završené zahájením samotné stavby. Ta by mohla začít v roce 2029,“ shrnul mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Mazal.

Hustá doprava v obci je věc, která obyvatele Dětmarovic trápí.
Nutně potřebujeme obchvat, říkají lidé v Dětmarovicích

Nová, jedenáct kilometrů dlouhá silnice povede mimo zastavěné území a bude plnohodnotným obchvatem bohumínské místní části Skřečoň a obcí Dolní Lutyně a Dětmarovice. Na trase novostavby se počítá s celkem 19 mosty, největší bude v Koukolné přes řeku Olši. Dotčená lokalita není podle ŘSD součástí žádného velkoplošného chráněného území, nedotýká se ani oblasti soustavy Natura 2000. Jelikož je silnice vedena v nezastavěné ploše, protihluková opatření nejbližší zástavby upřesní ŘSD v další projektové přípravě.

Mapka trasy nové silnice I/67, která má sloužit jako obchvat Dětmarovic a Dolní Lutyně.Mapka trasy nové silnice I/67, která má sloužit jako obchvat Dětmarovic a Dolní Lutyně.Zdroj: Deník/Tomáš Januszek

Politiky bylo třeba „popíchnout“

„Vydání územního rozhodnutí očekává ŘSD podle aktuálně platného informačního letáku stavby v příštím roce. Stavební povolení by mohla přeložka silnice I/67 získat v roce 2027, kdy má být rovněž vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby. Pokud půjde vše podle plánů, stavební práce se naplno rozjedou v roce 2028 a potrvají tři roky,“ uvádí na stránkách ŘSD.

Kudy? Tudy? To snad ne.
Kvůli opravě mostu v Bohumíně zahltí kamiony Dolní Lutyni. Místní se toho děsí

Zásluhu na „popostrčení“ státu, aby znovu rozjel přípravu stavby spojnice mezi bohumínskou částí Nová Ves (Skřečoň) a Karvinou, má také bohumínský starosta Petr Vícha a představitelé kraje. Vícha coby sociální demokrat před pár lety veřejně připomněl politikům z hnutí ANO, kteří byli u moci, jejich předvolební sliby, že budou stavět obchvaty měst a pomohl tak definitivně rozseknout dilema státu, zda spojnici od dálnice D1 u Bohumína k dálnici D48 u Českého Těšína vést přes Rychvald a Havířov, nebo Karvinou. Ministr dopravy dal tehdy za pravdu argumentům, že trasa vedoucí při polské hranici podél řeky Olše má logiku, je více rozpracovaná a tudíž je pravděpodobně dříve realizovatelná.