Přes tisíc aut projede ve špičce Dětmarovicemi.

Kromě zhoršení životního prostředí to má za následek také ohrožení bezpečnosti. Lidé mají někdy i obavy přecházet silnici. „Chodím tady se strachem, kolik tu projíždí aut. A ve špičce tu třeba čekám i pět deset minut, než budu moci přejít ulici,“ řekla redaktorovi Deníku Zdenka Kajzarová.

Navíc auta, a především ta nákladní, je obtěžují prašností a hlukem. Velký počet kamionů pozoruje také Andrea Erhardtová, která prodává v lahůdkách hned u silnice I/67. „Vždycky, když nějaký kamion projede, tak se to tady se mnou u kasy třese,“ popsala žena.

Pomoc je v současnosti jediná. Obchvat. A ten je zatím v nedohlednu. „Slibovali nám ho už v roce 1974, kdy se dostavěla Elektrárna Dětmarovice. V dnešní době se mluví o všech možných obchvatech, ale na ten náš se nějak zapomnělo,“ řekl starosta obce Ladislav Rosman.

Také proto si v Dětmarovicích řekli dost a chtějí důrazně požadovat stavbu obchvatu.

K tomu chtějí spojit síly s Bohumínem, Dolní Lutyní a Karvinou. „Ve čtvrtek jsem jednal s primátorem Karviné, který tuto akci také podporuje,“ sdělil starosta Dětmarovic.

Chystají se proto poslat dopis na ministerstvo dopravy a také na Ředitelství silnic a dálnic.

Pro svůj úmysl chtějí získat také obyvatele obce. Ti mohou podepisovat archy, které se připojí k dopisu. „Podpis občanů bude cenným příspěvkem pro následné jednání o obchvatu. Navíc se hodlají připojit také obyvatelé ostatních obcí, kterých se problém také dotýká,“ uvedl Rosman. Podle Andrey Erhardtové obyvatelé, kteří obchod navštěvují, s podpisovou akcí souhlasí. „Lidé si na tu situaci stěžují. Chodí tady a ty archy podepisují,“ sdělila prodavačka.

Kromě toho mohou o obchvatu lidé hlasovat také na stránkách obce www.detmarovice.cz.

Na obchvat čekají marně už dvacet let také v Karviné. Podle primátora Tomáše Hanzla je obchvat pro město životně důležitý. „Máme zde jedinou důstojnou silnici první třídy na trase od Ostravy, na druhou stranu vede směrem k Českému Těšínu. Jenomže ta jediná silnice vede přímo centrem města a tranzit znamená hluk a exhaláty ze zhruba dvaceti tisíc aut denně včetně nákladních,“ zdůraznil karvinský primátor. Obchvat by podle něj pomohl odklonit dopravu z husté sídlištní zástavby na straně jedné, a historického centra města na straně druhé.