Unikátní model železnice vzniká v prostorách bývalé prodejny ve Vrchlického ulici v centru Bohumína, kterou si od města pronajal spolek Bohumínská modelová železnice. Vznikl zhruba před rokem a dnes má 13 členů.

Jeho předseda Jan Peřina, bývalý výpravčí a provozní dispečer s pětatřicetiletou praxí, tak plní sen dětí i dospělých a s partou dalších nadšenců pracuje na obřím modelu kolejiště. Veřejnost si bude moci všechno naživo prohlédnout a vyzkoušet už v lednu.

Království železnice

Bude to dokonalé království železnice. Desítky metrů kolejí, mašinky, vagony, výhybky, stavědla, mosty i tunely. To vše na více než 40 metrech čtverečních.

Původní Karviná.
Zábavní park v Karviné budí emoce, podepisuje se petice, co k tomu říká investor

Kromě návštěvníků z řad veřejnosti bude plně elektrifikovaný a počítačem ovládaný model, poslouží jako cvičné kolejiště a trénovat na něm budou i učni železničního oboru.

 „Ať už bude v jakémkoliv stavu. Vypilovat detaily můžeme i za provozu, návštěvníci se alespoň budou vracet s očekáváním, co jsme zase vymysleli nového,“ těší se nadšený modelář, který před pár lety pomáhal budovat podobný obří model kamarádům ze Žďáru nad Sázavou, kde funguje spolek Modelové království.

   Takto vypadá už hotový model železnice ve Žďáru nad Sázavou:

Chybět samozřejmě nebudou bohumínské scenérie. U trati tak bude stát například kostel z červených cihel, původní budova radnice, kino, nebo do výšky se tyčící Penzion ve věži.

Stovka vlaků, tisíce vagónů

O tom, jak moc bude model veliký, vypovídá informace, že k vidění bude 10 nádraží a 100 vlaků, tedy desítky lokomotiv a až tisícovka vagónů, z nichž zhruba polovinu vyrobil železniční nadšenec Jan Peřina sám.

Pohyb vlaků po trati by měl připomínat reálný provoz, koordinovat jej budou moci i sami návštěvníci. „Máme pět řídících míst. Hlavní trať bude řídit hlavní dispečer, provoz na jednokolejce ale rádi necháme v rukách zájemců. Dostanou malý počítač, stoleček a několikaminutové proškolení a mohou se do toho pustit,“ říká předseda spolku.

Havířov. Bistro Bistruck.
Gastroscéna na Karvinsku se mění: restaurace sází na burgery i snídaňová menu

Jak připomíná předseda spolku, ne všichni členové spolku jsou modeláři, ale každý nějakým způsobem přiložil ruku k dílu. „Já vymyslel koncepci, co chci lidem ukázat - hlavní trať, velkou stanici a na ni navazující lokálky. Kromě toho nádražní budovy a domečky, lesy, postavy i zvířata. Prostě průřez typickou českou krajinou,“ říká Peřina.

Chcete váš dům v modelu? Proč ne?

Vytvořit model takto velkého kolejiště není levnou záležitostí, sám Peřina do něj vložil už více než dva miliony korun. Zároveň přiznává, že stavba „spolkne“ ještě zhruba další milion a zdroje začínají docházet. Proto spolek nabízí možnost podílet se na vzniku a vlastně i výsledné podobě modelu prostřednictvím sponzorských darů.

„Výměnou za finanční podporu vyrobíme dárci model na přání, který posléze umístíme na jednu z volných parcel na trati. Může jít o rodinný dům, zahradní chatku, rekreační objekt, hotel, nebo třeba továrnu,“ podotkl Jan Peřina. Ceny se pohybují v řádu tisícikorun v závislosti na velikosti objektu.