Úkolem tohoto kamionu je vedle testování vozu také podpora týmu Aleše Lopraise s autem Praga, a druhého vozu Tatra Jamal-Queen. Radomír Prus pak na svém facebookovém profilu podává pravidelný report ze závodu a hlavně z jeho zákulisí, včetně informací o tom, si stojí jeho doprovodný vůz, který nekopíruje celou trasu rallye a doprovází závodní speciály pouze po zpevněných cestách.

Auto značky Tatra v barvách HE3DA je vybaveno fotovoltaickou elektrárnou s velkokapacitním bateriovým úložištěm - s lithiovými články HE3DA umístěným pod podlahou vozu, skládacím fotovoltaickým polem na střeše vozu a výkonnou víceokruhovou elektrárnou umístěnou v zadní části vozu.

Nejlepší test je Dakar

Jak říká sám Radomír Prus, důvodů, proč se s kolegy vydal na letošní Dakar je několik. Dva z nich jsou ale nejvýznamnější. „Kde jinde dát bateriovým článkům HE3DA pořádně zabrat než v reálných a drsných podmínkách této rallye? A za druhé chceme ukázat, že auto, které na rozdíl od jiných doprovodných vozů nepotřebuje v depu po skončení etapy spouštět nejrůznější benzinové či dieselové agregáty, je nanejvýš ekologický a závodníkům i doprovodným týmům poskytne šanci na potřebný odpočinek bez hluku a zápachu. Je to takový klidný ostrov v moři hluku,“ vysvětluje Prus.

Kamion HE3DA jede letošní Dakar jako doprovodný vůz. Vybavení vozu funguje na baterie, které výrobce testuje přímo při závodě.Zdroj: facebook R. Pruse

Slunce nabije, my večer využíváme

Na střeše si auto veze odlehčené a odpružené solární panely. Jde o nový typ, který má místo klasického skla tenkou vrstvu protlačenou do tvaru lupy, aby lépe sbíral paprsky. V útrobách vozu jsou pak baterie, do nichž se energie získaná z panelů ukládá. „Na baterky jede vše v obytném prostoru: lednička s mrazákem, osvětlení, toaleta, sprcha, zásuvky na nabíjení mobilů, čerpadla, wi-fi router. Na střídavý proud pak kávovar, indukční sporák, topení, rozbrušovačky, vrtačky, svářečku a další.

Přes den nabijeme, večer při nočním servisu využíváme,“ přibližuje Radomír Prus, který si hned po příjezdu auto do Saúdské Arábie pochvaloval, že baterie byly i měsíc poté, co s vozem opustily Českou republiku, byly stále nabité na maximum.

Český doprovodný kamion má ještě jednu slezskou stopu. Hydraulická ruka, která je vítaným pomocníkem při defektu na trase i v depu při opravách, je z dílny třinecké firmy Smolo Hydraulics. „Je to vlastně hydraulický jeřáb s rádiovým ovládáním, s horizontálním dosahem sedm a půl metru a nosností na konci 1 270 kilogramů. Obsluhovat ho lze pomocí dálkového ovladačem,“ říká manažer obchodu Smolo Hydraulic Jan Hořčica.