„Tohle má pro mě velkou váhu. A to nejen kvůli hmotnosti, ale hlavně kvůli tomu, kolik lidí vyjádřilo svým podpisem nesouhlas s mým původním rozhodnutím.“

Těmito slovy zahájil v pátek v devět hodin ráno ministr dopravy Vít Bárta svou návštěvu v Moravskoslezském kraji. Jeho konstatování o váze mířilo k několika svazkům petice, které mu před bohumínskou radnicí předala její iniciátorka Marie Valuštíková ze Skřečoně. Sešlo se na ní během pár dní přes deset tisíc podpisů.

Po hodinovém jednání s představiteli kraje a měst pak Bárta na tiskové konferenci oznámil, že občanům Bohumína dluží omluvu. Údajně netušil, jak důležitá je dostavba skřečoňského mostu pro život zdejších obyvatel. Nedostatek informací o významu této stavby byla podle něj mina, kterou na něj nastražilo Ředitelství silnic a dálnic.

„Most by měl být dokončen v původně stanoveném termínu, tedy v polovině příštího roku. Postaví se ale v úspornější variantě, bez některých navazujících cest,“ uvedl ministr Bárta s tím, že výrazně šetřit chce i na chodu samotného ministerstva, aby mohl dát více peněz „do betonu a asfaltu“.

Po prohlídce staveniště skřečoňského mostu, kde opět čekaly desítky lidí, se Bárta s doprovodem přesunul na staveniště prodloužené Místecké v Ostravě. Tu označil za nastraženou minu číslo dvě, kterou bude muset také odstranit. I tato stavba ale bude pokračovat v co nejlevnější variantě.

„Připravte minimalistické varianty prodloužené Místecké, a přivezte mi je k posouzení. Tato stavba je takzvaně druhá pod čarou a já chci hledat nejlevnější řešení, abychom lidem odstranili špunt a zprovoznili ji aspoň v uzavřeném úseku Cihelní ulice v napojení na ulici Místeckou,“ konstatoval Bárta.

Jeho další kroky v regionu vedly na jednání na krajském úřadě. Před jednou hodinou odpolední pak dorazil na radnici ve Frýdku-Místku. Téma? Obchvat města, na který tamní občané čekají jako na smilování, a který se rovněž ocitl na černé listině zastavených projektů.

„Shodli jsme se, že se budou hledat úsporná opatření, která by obchvat Frýdku-Místku zlevnila, a mohly se pak na něj najít peníze. V řádech týdnů bude rozhodnuto,“ uvedl následně k této problematice Bárta a spolu se zbytkem delegace opustil Moravskoslezský kraj.

Nedořešený tak zůstal ještě problém tahu I/11 mezi Opavou a Ostravou. Staveniště u Hrabyně Bárta nenavštívil a jen konstatoval, že i touto otázkou se chce výhledově zabývat, ale že nemůže být najednou na všech místech. Na podporu této komunikace už rovněž vznikla petice, kterou podepisují tisíce lidí.

>> Bárta v kraji minutu za minutou

8.55 – Vytrvalý déšť jako na objednávku ustal a před bohumínskou radnicí se sešly desítky lidí očekávajících příjezd ministra dopravy Víta Bárty.

9.00 – Přijíždí kolona aut. Bárta přebírá před radnicí několik svazků s podepsanými petičními archy proti zastavení výstavby skřečoňského mostu.

9.05 – Regionální politici začínají s ministrem za zavřenými dveřmi jednat o tom, jak to bude dál s výstavbou důležitých cest v kraji.

10.05 – „Tak hojnou účast novinářů snad Bohumín ještě nezažil,“ zahajuje tiskovou konferenci mluvčí bohumínské radnice Lucie Balcarová.

10.10 – „Jsem rád, že zdejší zástupci přistupují k možnostem ministerstva střízlivě a akceptovali to, že stavby budou muset být realizovány v minimalistických variantách,“ uvedl Bárta.

10.15 – „Kdybychom měli dostavět všechny cesty, které se v minulosti naslibovaly, tak bychom je se současnými finančními prostředky zrealizovali asi za sto let,“ zhodnotil Bárta ekonomické možnosti ministerstva.

10.20 – Podle Víta Bárty se úspory týkají i samotného chodu ministerstva, kde by se dala najít miliarda a půl. „Tyto peníze chceme dát do betonu a asfaltu,“ slíbil.

10.30 – Ministr se podepsal do pamětní knihy města Bohumína a odjel na obhlídku staveniště skřečoňského mostu.

10.40 – „To su rád, že ste to přehodnotil a most dostavíte,“ děkoval Bártovi jeden z místních občanů.

10.50 – Novináři pokládají Bártovi otázku, proč při své návštěvě Moravskoslezského kraje vynechal cestu na Opavsko na tamní zastavenou výstavbu tahu I/11. „I touto cestou se budu zabývat, nemůžu ale stíhat všechno najednou,“ odpověděl ministr.

10.55 – Kolona aut se přesouvá do Ostravy.

11.15 – Prohlídka staveniště prodloužené Místecké. Bárta sděluje místním politikům, že ministerstvo nemá peníze na to, aby komunikaci dokončilo v plném rozsahu. Chce, aby se připravily minimalistické varianty, které následně posoudí.

11.20 – „Budeme hledat nejlevnější řešení, abychom odstranili špunt a zprovoznili prodlouženou Místeckou aspoň v úseku Cihelní ulice,“ konstatoval Bárta.

11.30 – Ministr i s doprovodem se přesouvá na jednání na krajský úřad.

12.55 – Delegace dorazila před radnici ve Frýdku-Místku, kde má přijít na řadu téma obchvatu města.

13.30 – „Shodli jsme se, že se budou hledat úsporná opatření, která by obchvat Frýdku-Místku zlevnila, a mohly se pak na něj najít peníze. V řádech týdnů bude rozhodnuto,“ uvedl Vít Bárta.

13.45 – Delegace v čele s ministrem dopravy odjíždí zpět do Prahy.