Stovky podpisů denně přibývají pod peticí žádající ministerstvo dopravy, aby umožnilo motoristům jezdit po dálnici v Ostravě zadarmo. Zorganizovali ji ostravští komunisté. Kvůli zlepšení ovzduší.

Přečtěte si také:Dálnice: Kvůli krádeži kabelů sjezd zůstává ve tmě

„Je to nejjednodušší a nejrychlejší krok vedoucí ke zlepšení stavu ovzduší v Ostravě. Umožnit bezplatnou jízdu po dálnici jenom za smogu, znamená řešit problém až ex post,“ míní zastupitel za KSČM a jeden z iniciátorů petice Josef Babka. Je přesvědčen o tom, že negativní vlivy dopravy na kvalitu ovzduší v centrech jednotlivých částí aglomerace je možné významně omezit odvedením alespoň části dopravy na silniční úseky, které těmito centry neprocházejí a mají dostatečnou kapacitu.

„Tímto úsekem je také ostravská část dálnice. Řidiči ji ale dostatečně nevyužívají právě kvůli tomu, že je zpoplatněná. Pokud by tudy mohli jezdit bez dálniční známky, která navíc od příštího roku podraží na patnáct set korun, určitě by se to změnilo,“ tvrdí Babka.

Upozorňuje na to, že v Česku existují úseky dálnic, například v Praze a v Brně, které nejsou z různých důvodů zpoplatněny. „Takový přístup ministerstva dopravy je možné považovat nejenom za nepochopitelný a nezodpovědný, ale lze jej označit za diskriminační,“ zlobí se Babka.

O dálnici v Ostravě bez poplatků už dlouhou dobu usiluje i vedení města. Petice je občanskou iniciativou, která má také „zdola“ tlačit na ministerské úředníky, kteří opakovaně žádost o zrušení zpoplatnění dálnice zamítají.

„Když se dálnice otevřela, o padesát procent se snížil počet aut projíždějících městem. Po zpoplatnění městského úseku dálnice D1 se do ulic vrátilo mnoho vozidel, což přitížilo už tak špatnému ovzduší v Ostravě. Minimálně třetinovým zdrojem znečištění ovzduší ve městě je právě doprava,“ řekl před časem ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).

Náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS) uvedl, že žádost města o zrušení zpoplatnění dálnice visí na mrtvém bodě, ministerstvo dopravy ji stále odmítá. „Pokud jde o petici, myslím, že přišla trochu pozdě, ale nemám s tím problém, každá iniciativa je dobrá,“ dodal Madej.

Související články:Po dálnici v protisměru? Každý měsíc aspoň jedno auto

Silnice I/11 by se mohla stát transevropskou cestou