Tím vším se stalo Kulturní a společenské středisko Střelnice, kde tento týden proběhl další ročník Veletrhu fiktivních firem. V sále vyrostlo jednadvacet prodejních stánků, ve kterých své podnikatelské plány prezentovalo více jak sto padesát studentů ekonomicky zaměřených škol.

Obchodní akademie Český Těšín veletrh uspořádala už po jednadvacáté.

„Že dnes máme 21. ročník, svědčí o tom, že je tato studentská akce už tradicí. Veletrh je pro studenty důležitým mostem, spojnicí mezi teorií a praxí," říká organizátorka akce Ilona Klusová, která vyučuje odborné ekonomické předměty.

Ti si na začátku třetího ročníku zvolí svůj předmět podnikání a ve škole dělají vše jako v reální firmě. Musí se přihlásit do živnostenského nebo obchodního rejstříku, vytvářejí si katalogy, prezentace a učí se, jak svůj produkt nebo službu prodat. Během školního roku se připravují na vyvrcholení celé jejich práce veletrh fiktivních firem.

Nejedná se jen o přehlídku výrobků a služeb, ale také o soutěž. „Zveme sem hosty z města, zástupce státních institucí, firem i podnikatelské sféry. Ti nám objektivně vyplňují anketní lístky," vysvětluje Klusová.

Studenti soutěžili o cenu publika, cenu pro nejlepšího reprezentanta či reprezentantku a hlavní kategorií veletrhu bylo ocenění pro nejlepší firmu, kterou vyhráli studenti z ostravské obchodní akademii s projektem čajovny, kavárny a věštírny.

A co je mezi mladými podnikavci nejvíce trendy? Ekologie a zdravá výživa.

„Jde vidět, že studenti se snaží kopírovat reálný trh do fiktivních firem, že sledují trendy," pochvaluje Klusová.

Stánek s biovýrobky představili i studenti ze šumperské střední školy železniční.

„Rozhodli jsme se pro biovýrobky, protože si myslíme, že zrovna probíhá rozmach těchto výrobků a budou se dobře prodávat. Také je to spojeno se zdravím, a to je důležité," vysvětluje svůj podnikatelský záměr student Jakub Kocourek.