Už zhruba před měsícem začali stavbaři s přípravnými pracemi a u výpadovky na Český Těšín navezli násypový materiál. Násypy budou podle prezidenta Skanska Střední Evropa Michala Jurky jednou z nejsložitějších částí stavby.

"Některé budou vysoké až deset metrů, takže to bude mimo jiné znamenat obrovské převozy materiálu. Stavba navíc prochází poddolovaným územím, takže bude zapotřebí standardní monitoring a sledování sedání násypu," řekl Michal Jurka. Stavbaři pro návoz násypu využijí hlušinovou sypaninu z místních dolů, čímž ušetří zdroje přírodního kameniva.

Letos na podzim se začne se stavbou mostu přes Olši. Ze směru od ulice Nádražní a Bělidla povede silnice zčásti na novém náspu povede částí jezera v zámeckém parku. "Ještě předtím ale bude potřeba dno jezera vyčistit a odstranit sedimenty. S tím začne už v červnu,“ říká mluvčí společnosti Skanska Petra Havrlantová.

Stavba obchvatu se připravovala mnoho let. První zákres je z roku 1977. Ovšem znovu se toto téma oživilo až v 90. letech a v roce 2005 bylo vydáno první územní rozhodnutí. Ovšem pak přišly problémy majetkové, poté finanční a jiné.

Zdroj: Deník/Tomáš Januszek

"Jsem rád, že byla stavba zahájena. Byl to boj, jelikož jednání o obchvatu byla spousta vyřizování, papírování a konečně jsme se dočkali. Věřím, že stavba odlehčí dopravě v centru města, hluku či prašnosti," řekl při slavnostním zahájení stavby primátor Karviné Jan Wolf. Podle údajů ze studie o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) by denně po obchvatu mělo projet až 9 tisíc aut.

Stavební práce se rozjedou současně v celém téměř tříkilometrovém úseku. Na podzim začne také výstavba betonového podchodu u Darkovského mostu. Napojení nového obchvatu na příjezdu od Českého Těšína se očekává v během příštího roku, s napojením nové komunikace od Ostravy se počítá na konci roku 2022.

Vzhledem k složitosti je stavba s cenou 899 milionů korun rozdělená do mnoha fází, které na sebe navazují. Výstavba mostu přes řeku Olši začne letos na podzim, do té doby budou pracovníci společnosti Skanska pracovat na přípravě lokality.

Podél silnice budou také dvě protihlukové stěny o celkové délce 988 metrů. „První protihluková stěna bude chránit zahrádkářskou kolonii od napojení Stonavy po most přes Olši. Druhá bude od násypu přes nádrž po napojení z ulice Nádražní směrem k centru města,“ upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.