„SMO v rámci projektu jednak postavilo simulátor vyklápěcího zařízení popelnic, jednak se podílelo a podílí na ověřování v reálném provozu,“ vysvětlil ředitel orlovské společnosti Jaroslav Vaněk.

Jak vše vypadá v praxi? Popelářské vozy jsou vybaveny technologií, která po zavěšení kontejneru „přečte“ jeho přesnou váhu, zaznamená o který kontejner jde a kde se nachází. Údaje pak nový systém ihned odešle do sídla firmy, kde se vše okamžitě ukládá a vyhodnocuje.

„Budeme mít neustále přehled o tom, jak jsou jednotlivé odpadní nádoby využívány, podle toho můžeme aktuálně měnit trasy našich vozů, četnost svozů a podobně,“ vysvětluje dále ředitel SMO Jaroslav Vaněk.

„Další výhodou je, že celý proces se děje během běžného vysypávání nádoby, pro obsluhu svozového vozu to tedy neznamená žádné úkony navíc,“ dodává.

Údaje z praxe? Ušetřeno!

Společnost už systém zkoušela přímo v praxi, a to na dvou vozech. Ušetřila tak přibližně deset procent z běžně najetých kilometrů. „Na dvou vozech to představuje úsporu kolem čtyř tisíc kilometrů za rok,“ podotýká Richard Kočí, manažer komunálních služeb SMO Orlová.

Podobné systémy se sice jinde v Evropě již vyrábějí, jejich cena se ale u známých výrobců pohybuje v násobcích ceny systému, který vyvinul IT Cluster. Ten stojí 100 tisíc korun na jeden vůz včetně montáže.

Samo SMO tak plánuje, že během prvního pololetí letošního roku vybaví všechny popelnice a kontejnery identifikačním čipem a v dalších měsících příštího roku začne publikovat data.

Projektu tleská i vedení orlovské radnice. „Chystáme se data o váze komunálního a separovaného odpadu publikovat na internetu. Umožníme tak měřit ukazatele o separaci odpadu na jednotlivých ulicích. V našich školách působí mnoho ekokroužků, které mají vliv na rodiče, a nyní budou schopny měřit výsledky své práce,“ míní starosta Orlové Miroslav Chlubna.