Dopravní společnost ČSAD Havířov, která mimo jiné zajišťuje zejména městskou hromadnou dopravu, se potýká snedostatkem kvalitních řidičů. Odboráři vidí problém ve špatném finančním ohodnocení, kvůli kterému spousta zkušených řidičů odchází kjiným dopravcům.

„Od začátku roku odešla drtivá většina ze šestnácti zkušených šoférů kokolním firmám, které zajišťují kamionovou dopravu. Jestliže chce dopravce zajistit kvalitní služby pro osmdesátitisícové město, musí zaměstnávat okolo 220 kvalitních řidičů. Pokud ale budou platy takové, jaké jsou, tak po těch zkušených a vyježděných vždy sáhne konkurence, která jim nabídne výrazně lepší platové podmínky. Kdyby byl rozdíl ve mzdách méně propastný, spousta řidičů by jistě zůstala. Pokud však budou zkušení odcházet, kvalita služeb bude logicky klesat,“ vysvětlil předseda odborů Ján Hlobík.

Místo šestnácti řidičů, kteří společnost ČSAD Havířov opustili, přišlo osmnáct nových šoférů zúřadu práce. Někteří však odešli hned poté, co dostali první výplatní pásku, jiní zase kvůli psychice. „Práce řidičů je hodně podceňována. Hodně lidi neví, jaký tlak je na řidiče vyvíjen. Vstáváte ve tři ráno, kvůli hustému provozu přes den máte zpoždění a někdo vám vynadá. To opravdu nemusí každý překousnout. Navíc zaškolení nového řidiče trvá delší dobu. U vedení byla dokonce apelovat poslankyně a bývalá primátorka města Milada Halíková, aby zkušení šoféři neodcházeli. Uvidíme, zda se do budoucna něco změní,“ řekl Hlobík.

Odboráři vidí jednu zmožností vpomoci města, které každoročně přispívá společnosti několikamilionovými částkami na nákup autobusů a na jiné investice. „Víme, že ze zákona nemůže být dotace na mzdy, může se to však zahrnout do oprávněných nákladů,“ zapřemýšlel Hlobík.