Jediným místem, kde je dopravní policie nakloněna k instalaci úsekového radaru, je ulice Bohumínská. Na dalších místech policisté doporučují hledat jiné řešení ke zklidnění dopravy.

„Vše je stále v jednání, snažíme se policii vyhovět ve všem tak, aby to fungovat mohlo,“ řekl Deníku místostarosta Rychvaldu Milan Starostka.

Na území Rychvaldu momentálně fungují tři informativní radary – v ulicích Orlovská, Michálkovická a Bohumínská. A pro všechna tři místa hledá radnice moderní způsob, jak zajistit zklidnění dopravy. Jedním z nich je bodový radar, který měří okamžitou rychlost, jinou variantou je například zpomalovací semafor před přechodem pro chodce. „Něco takového navrhoval konzultant, který tady byl. Prostě jiné řešení, než jsme chtěli původně,“ dodal místostarosta.

Místostarosta: Radary jsou nutnost

Že řidiči na některých rovných úsecích považují povolenou padesátku za příliš omezující, není nic překvapivého. Radary, které tam jsou dnes, však motoristy pouze informují o aktuální rychlosti a údaje zaznamenávají pro statistiku. Řidiči vědí, že tyto radary k pokutování neslouží. Proto by je město rádo nahradilo účinnějším úsekovým měřením.

Důvod je nasnadě. „Statistiky ukazují, že k překročení rychlosti dochází. V podstatě každý druhý třetí řidič tu stanovenou rychlost nedodržuje,” řekl pro TV Polar první místostarosta Rychvaldu Pavel Staněk.

Starostka Rychvaldu Dagmar Pížová prozradila, že opatření pro zklidnění dopravy si vyžádali sami obyvatelé, a to konkrétně v Orlovské ulici, která centrum Rychvaldu spojuje s orlovskou částí Poruba. V poslední době se tam stalo více dopravních nehod.

Ilustrační foto.
Řidiči dodávek a náklaďáků mají v Havířově problém. Zaparkují jen někde a někdy

Mluvčí policie Daniela Vlčková Deníku potvrdila, že od poslední schůzky v této věci se nic nezměnilo a dopravní policie souhlasí s instalací automatizovaného technického prostředku k měření rychlosti vozidla v jedné lokalitě v Rychvaldu.

„V ostatních navržených lokalitách bylo doporučeno hledat prostřednictvím autorizovaného projektanta jiné vhodné opatření ke zklidnění dopravy,“ řekla Vlčková.

Peníze z pokut pro Bohumín

Instalace automatického měřícího zařízení pro zklidnění dopravy však znamená, že Bohumín, kde vedou pro Rychvald dopravní agendu, by musel zajistit software, strážníka, který vše bude monitorovat, a také úředníka, který přestupky bude řešit. Pokud na to v Rychvaldu budou trvat, v Bohumíně jim prý vyjdou vstříc.

„Zatím nevíme, jak se v Rychvaldu rozhodnou. Pokud budou mít instalaci úsekového radaru schválenou dopravním inspektorátem, musíme se dohodnout, jak zajistit výkon státní správy s tím, že vybrané pokuty půjdou do Bohumína na pokrytí nákladů na zvýšenou administrativu spojenou v touto záležitostí,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha.

Rekonstrukce ulice Borovského v Karviné. 8. dubna 2024.
Řidiči, pozor na dopravní komplikace v Karviné. Začala oprava Borovského ulice

Dodal, že ačkoli společně s Rychvaldem a Dolní Lutyní uvažovali o instalaci radarů či jiných zpomalovacích zařízení v dopravě, v Bohumíně se nic takového momentálně nechystá ani neplánuje.

Ředitel městské policie Bohumín Roman Honysz připomněl, že strážníci z Bohumína už mnoho let na území Rychvaldu působí a dokonce tam jezdí i měřit rychlost.

„Pokud se Rychvald rozhodne, že úsekové měření chce a bude ho mít schválené, my budeme muset agendu s tím spojenou spravovat,“ řekl Honysz.