Základní školy zřejmě znovu čeká povinná praktická výuka. Takzvané dílny a pozemky by se v jejich osnovách mohly objevit už během dvou let. Dohodli se na tom zástupci řemeslných spolků a cechů s premiérem v demisi Andrejem Babišem.

Hlavním cílem této akce je zvýšit atraktivnost klasického řemesla a počet samotných řemeslníků, kterých v Česku chybí až 300 tisíc.

Nápad na oživení dílen však otevřel diskusi mezi pedagogy základních škol a odborných učilišť. Někteří z nich považují povinnou praktickou výuku za nepostradatelný krok při řešení situace, jiní upozorňují na finančně nákladné vybavení dílen a především nedostatek kompetentních vyučujících.

KDO TO BUDE UČIT?

„Na naší škole máme už teď jistý druh pracovní činnosti zavedený. Předmět vyučují obvykle přímo třídní učitelé a děti díky němu získávají částečnou manuální zkušenost. Ovšem k názoru, že by celoplošné povinné zavedení praktické výuky, tak jak fungovala v minulosti tedy dílen a pozemků, mělo do budoucna pomoci zaplnit odborná učiliště, jsem skeptická,“ svěřila se například Dagmar Glatzová, ředitelka ZŠ Prameny Karviná.

„Hlavní otázka je, kdo by měl tyto praktické předměty učit. Vezměte si, jak málo je na školách pedagogů-mužů a kolik z nich má asi takovou odbornost vystudovanou. Zatím to vypadá, že nejlépe by tuto pozici splňovali přímo školníci,“ dodala Glatzová.

Podobný názor sdílí i někteří ředitelé odborných středních škol, podle kterých je nutné na celou věc nahlížet s rozvahou.

„Bylo by skvělé, kdyby se děti mohly už na základní škole seznámit s manuálními činnostmi. Nesmíme však skákat od mantinelu k mantinelu. Na povinně zavedené praktické dílny by stejně řada škol neměla peníze a málokterá by našla člověka, který by byl schop-ný tento předmět kompetentně vyučovat,“ přiblížil ředitel Střední školy technických oborů v Havířově Jaroslav Knopp.