Boj o prvňáčky nebývá jednoduchý, základní školy se tedy předhánějí v nabídce, co mohou dětem nabídnout. V posledních letech se sice každoroční počty prvňáků jakž takž stabilizovaly, vyhráno ale školy rozhodně nemají, a tak dělají, co mohou a umí.

Například v Orlové jsou základní školy zaměřeny na určitý obor.

„Základní škola Ke Studánce má rozšířenou výuku výtvarné výchovy, Základní škola Karla Dvořáčka zase rozšířenou výuku hudební výchovy,“ popsala mluvčí Orlové Nataša Cibulková.

Na druhé zmíněné škole funguje hned několik hudebních souborů, které jezdí reprezentovat školu i město na různé soutěže a přehlídky.

Další školy v celém regionu se soustřeďují na tělesnou výchovu výchovu mladých hokejistů, házenkářů, další na jazyky nebo na informatiku.

„Právě na tyto specializace školy lákají své budoucí žáky, kteří se mohou v této oblasti nadále rozvíjet,“ doplnila Cibulková.

S ohledem na znečištěné životní prostředí v regionu, může být pro rodiče prvňáčků lákavá i nabídka výjezdů na školy v přírodě a na ozdravné pobyty.

Některé věci se přitom stávají takzvaně nutností.

„Všechny naše školy nabízí širokou paletu mimoškolních aktivit pro děti, ať už je to angličtina zdarma, flétna, školní sbory, kroužky, zajímavý program v družině…,“ popsala mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.

Aby školy obstály, musí se jejich ředitelé, ale i učitelé snažit. A v konkurenci není jednoduché uspět. Například karvinská ZŠ Borovského, která dříve byla specializována na jazyky, je nyní již „jednou z mnoha“, jazyky totiž nabízí kdekdo.