close Náměstek havířovského primátora Petr Smrček. zoom_in Jaká je současná situace, vysvětluje v rozhovoru hospodářský náměstek havířovského primátora Petr Smrček.

Je ještě šance, že terminál bude postaven v původně navržené podobě?
„Na základě návrhu, který předložily České dráhy, bylo přistoupeno k přípravě projektu, který počítal s demolicí nádražní haly, rekonstrukcí zbývajících objektů vlakové stanice a stavbami v přednádražním prostoru. Zatímco celé vlakové nádraží je v režii Českých drah, město má na svých bedrech právě přednádražní prostor, tedy stavbu zastřešeného autobusového stanoviště, vybudování stání pro taxislužbu, parkoviště a další objekty pro cestující veřejnost. Navíc ještě připravujeme rekonstrukci železničního podjezdu, kde bude oddělena pěší a cyklistická doprava od automobilové."

Proslýchá se, že by město mohlo v díky průtahům přijít o mnohamilionovou dotaci…
„Bohužel vzhledem k průtahům, které způsobila opakovaná řízení na ministerstvech a nynějšímu postoji ministra dopravy Zdeňka Žáka, skutečně hrozí, že přijdeme o schválené evropské dotace. Aby mohly být vyplaceny, musí se stihnout stavba terminálu dokončit do konce roku 2015. To by se dalo stihnout pouze v případě realizace původně navrženého projektu. Pokud ministerstvo dopravy bude i nadále trvat na tom, že bude nádraží modernizováno i se stávající odbavovací halu, pak se musí celý projekt přepracovat. O dotace by se potom muselo žádat znovu a celá realizace by se odložila o několik let. Pokud vůbec takové dotace nabízeny budou.

Je nádražní hala v projektu tak důležitá?
„Hala, stejně jako celé nádraží, patří Českým drahám. Stejně, jako město nezasahovalo do rozhodování, jak vlastník s halou naloží, nesnažilo se ovlivnit rozhodování odborníků, zda jde či nejde o památku. Evropská komise nakonec schvalovala peníze na realizaci projektu, který počítal s demolicí haly a vybudováním odbavovacího prostoru v jiné části nádraží. Proto by se při změně projektu muselo o dotaci žádat znovu. Protože však jde o společný projekt Českých drah a města, musí být obě jeho části realizovány společně. Jde o návaznost stavebních prací, budování inženýrských sítí a podobně. Nelze proto jen tak projekt změnit a rozhodnout, že se bude stavět i bez demolice haly."

Město má zájem svou část terminálu postavit. Jak tedy bude nakonec vypadat?
„Máme velký zájem prostor před vlakovou stanicí celkově revitalizovat. I nadále počítáme s tím, že tam bude dopravní terminál a také další služby a zařízení pro cestující veřejnost. Zcela jistě bude rekonstruován železniční podjezd, aby se lidé mohli k vlakové stanici i autobusovému stanovišti dostat bezpečně. Bezpečné spojení Šumbarku s centrální městskou částí je dlouhodobou prioritou."