Tato čísla přinesl nedávný průzkum Ústředního automotoklubu (ÚAMK) České republiky. Odborníci nejen na základě těchto výsledků říkají, že některé silniční zákony by měly být přísnější.

Celkově se průzkumu zúčastnilo 209 lidí z celé republiky různého věku. Celých 88 procent tvořili běžní řidiči, osm procent šoféři z povolání, na dotazy odpovídali i neřidiči nebo ti, kdo si řidičáky právě dělají.

Aby odpovědi byly opravdu upřímné, byl průzkum zcela anonymní. Celých 57 procent respondentů tak přiznalo, že se agresivity či nedodržení pravidel dopustili i oni sami.

„Chtěli jsme zdůvodnit stále častější záběry agresivního chování ukazovaného nejen v médiích. Doufáme, že průzkum pomůže policii nebo zákonodárcům při úpravách a tvorbě zákonů a ukáže jim hlavní problémové oblasti. Podle průzkumu je jasné, že současná legislativa nepostačuje a měla by se upravit jako celý zákon o silničním provozu. To nám potvrdila i policie," říká mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Zkušenosti místních dopravních policistů? Víceméně stejné jako všude jinde v České republice. „Naštěstí jsme v poslední době nemuseli řešit až takové extrémy a agresi, jako například takzvané vybržďování. Obecně se ale někteří šoféři při řešení přestupků chovají bez pocitů uznání své viny, bývají i drzí a snaží se hledat různé cesty a výmluvy," říká mluvčí policie na území bývalého okresu Karviná Zlatuše Viačková.

Přestupek, kterého se zdejší šoféři dopouštějí vůbec nejčastěji, je pak překračování rychlosti.

Překročení rychlosti jako nejčastější problém ukázal i celý průzkum. Na druhém místě je užívání obscénních a urážlivých gest a vulgarismů. Následuje nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly a nerespektování dopravního značení. Dále je to nesprávné předjíždění, přílišná zvuková či světelná signalizace, pak následuje nečekané zpomalení, zastavení či takzvané vybrždění jiného vozidla.

Jeden z účastníků ankety pak uvedl dokonce i zkušenost s úmyslným způsobením dopravní nehody jiným řidičem.