Pivo ani jiný alkohol!
Jednou z rad pro cyklisty všeho věku je – zejména u delších tras – důkladné dodržování pitného režimu. Ovšem pozor! Ačkoli rekreační projížďky spojené s občasnou zastávkou třeba na lahodné pivko patří takřka k národnímu sportu, naši zákonodárci jsou jiného názoru a na rozdíl od některých států v okolí naše zákony netolerují při jízdě ani kapku alkoholu!

Pokud vás tedy zastaví policista či strážník a dá vám „fouknout", v případě, že nadýcháte do 1 promile, čeká vás pokuta od 2500 do pěti tisíc korun. Nad 1 promile je to 25-50 tisíc.

Bez helmy ne!
Rodiče by rozhodně měli vědět, že helmy jsou dnes povinné do 18 let věku. A i pak je všichni odborníci doporučují, protože úrazy hlavy bývají na kolech jedny z nejhorších a věk zraněného roli nehraje. Cyklisté, chraňte se, některé tyto úrazy bývají žel i tragické!

Jen po vyznačených trasách!
Další věc je ale ta, kudy vlastně cyklisté mají a mohou jezdit. Rozhodně NE po chodnících. Pokud je v místě, kudy jedou, cyklostezka či cyklotrasa, musí cyklisté využívat tyto možnosti. Pokud ne, musí jet po silnici jako každý jiný účastník silničního provozu s tím, že pro něj také platí všechny dané povinnosti a zákony.

Pár tipů na jarní výlety na kole

Jaro je tady a stejně jako každý rok startuje naplno také cyklistická sezona. Cyklisté tak opět zaplní nejen cyklostezky v jednotlivých městech. Také náš region nabízí několik tras, které cyklistům přinášejí skutečné zážitky.

Například Karviná. Město je napojeno na mezinárodní cyklotrasu podél řeky Olše, která vede přes Bohumín až do Polska. „Vloni jsme začali stavět v zámeckém parku napojení téhle velké trasy na další, menší polsko-český projekt s Jastrzębiem Zdrój.

Poláci svou část trasy otevřeli vloni, my budeme hotovi letos a naše část bude i napojena na trasu podél Olše," říká mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová.

Bohatý na nejrůznější trasy je také Český Těšín. „Městem například procházejí Beskydsko-karpatská magistrála, Cyklistický okruh Euroregionem Těšínské Slezsko, Česko-slovenská příhraniční cyklotrasa nebo Česko-polská příhraniční cyklotrasa a je zde výchozí bod dálkové trasy Jihlava – Český Těšín.

Beskydsko-karpatská magistrála je značená číslem 46 a vede z Těšína do Břeclavi. Město protíná Jantarová stezka Krakov – Vídeň. Po těchto trasách je možno se vydat přímo do Polska nebo směrem na Jablunkov s pokračováním na Slovensko, na Frýdlant nad Ostravicí, Frýdek-Místek, Havířov nebo na Karvinou a Bohumín s pokračováním do Polska.

Veškeré tyto trasy jsou napojeny na cyklotrasy v rámci republiky a rovněž na mezinárodní cyklotrasy," vyjmenovává tipy pro cykloturisty mluvčí českotěšínské radnice Dorota Havlíková.

Další cyklotrasy a stezky lze najít také v dalších městech i obcích okresu. Informace většinou zájemci najdou na internetových stránkách daných měst nebo v tamních infocentrech.

Největší problémy? Neohleduplnost

Cyklotrasy a cyklostezky jsou pro všechny vyznavače cyklistického sportu i relaxu především místem radosti a pohodových vyjížděk.

Přesto existují i věci, které tuto všeobecnou pohodu čas od času ruší. „Nerespektování se navzájem. Například kolem nábřeží jsme registrovali spory a stížnosti, kdy si především cyklisté stěžovali na chodce, že chodí po vyznačené trase pro cyklisty, přestože hned vedle mají mnohem širší pruh pro pěší.

Také strážníci řešili několikrát, že si lidé klidně zaparkují auta na cyklopruhu," popisuje někdy až neomalené chování lidí a nerespektování základních pravidel slušnosti mluvčí českotěšínské radnice Dorota Havlíková.

Obdobné problémy znají také v dalších městech regionu. Nejen parkující auta na cyklopruhu, ale třeba také rozbité lahve a vlastně veškeré další odpadky, které odhazují „prasata" na chodníky, cyklostezky a cyklotrasy nevyjímaje, to vše jsou věci, které navíc mohou vážně ohrozit zdraví především samotných cyklistů.

Cyklistické desatero

1. Dbejte na stav kola a jeho výbavu
Používejte odpovídající velikost kola, mějte kolo funkční a seřízené s důrazem na brzdy, reflexní prvky, přední bílé a zadní červené odrazky a světla, zvonek, vhodné je mít nářadí a rezervní duši. Zejména v provozu a při rychlejší jízdě používejte přilbu (do 18 let věku je povinná) a ochranné brýle. Nezapomínejte na vhodný pitný režim.

2. Snažte se vidět a být viděni
Vizuální kontakt výrazně snižuje riziko kolize – proto mějte na sobě a na kole reflexní prvky a přinejmenším za snížené viditelnosti buďte vždy osvětlení vpředu i vzadu.

3. Vyhněte se alkoholu a omamným látkám
Alkohol a omamné látky neužívejte před jízdou, ale ani během ní.

4. Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete
Trasu, na kterou se vydáváte, volte podle svých zkušeností a možností. Snažte se vyhnout komunikacím silně zatíženým automobily, na provoz si zvykejte postupně. Nezapomínejte, že chodník je pouze pro chodce – s výjimkou dětských cyklistů ve věku do deseti let.

5. Buďte ohleduplní a předvídaví
Chovejte se k ostatním tak, jak chcete, aby se chovali ostatní k vám. Nevjíždějte proto bezhlavě tam, kam nevidíte. Dejte si pozor na přijíždějící a předjíždějící vozidla.

6. Komunikujte s okolím
V případě jakékoliv změny směru dávejte včas znamení paží, obzvlášť při odbočování vlevo, a ujistěte se, že jej ostatní zaregistrovali, teprve potom proveďte potřebnou změnu. Sledujte stav vozovky, koleje, příčné prahy či mříže kanálů a v případě potřeby se jim včas vyhýbejte, vždy však s ohledem na bezpečnost vlastní i ostatních. Používejte všechny smysly – vyvarujte se poslechu hlasité hudby či telefonování a psaní SMS za jízdy.

7. Jezděte při pravém okraji a s rozestupy
Ve vozovce i na stezce jezděte vpravo, přitom ale dodržujte bezpečný odstup od překážek, zejména od parkujících automobilů. Dejte si pozor na vozidla, která zastavila nebo zastavují, především na vystupující a otevřené dveře. Při jízdě ve skupině jezděte za sebou s dostatečnými rozestupy a ve velké skupině se rozdělte na několik menších.

8. Dávejte pozor na mrtvé úhly
Především řidič rozměrnějšího vozidla (autobus, nákladní vozidlo), které začíná odbočovat nebo třeba vyjíždí ze zastávky, kvůli mrtvému úhlu ve zpětném zrcátku prakticky nemá šanci cyklistu vedle svého vozidla vidět. Proto nepodjíždějte odbočující vozidla a neobjíždějte zleva vozidlo, které signalizuje, že se rozjede. Nezapomínejte také, že rozměrnější vozidla při zatáčení vybočují do stran.

9. Kolo zamykejte s rozmyslem
Bytelným zámkem připoutejte kolo k pevnému objektu a na dobře viditelném místě, a to současně za rám a alespoň přední kolo (zadní se hůře demontuje).

10. Kolizi se zraněním nahlaste
Pokud dojde ke kolizi se zraněním nebo podezřením na zranění, okamžitě ji telefonicky nahlaste. Přivolejte na místo policii, v případě závažnějšího zranění také záchrannou službu. (zdroj: BESIP)