Podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) se o tomto projektu mluví dlouho a nyní je ideální doba na jeho realizaci. „Evropu ovládá horečka takzvané „zelené“ mobility, tedy ústup od spalovacích motorů a jejich nahrazení elektřinou. Při návštěvě Bruselu jsme nabyli přesvědčení, že by se takový projekt dal financovat z evropských peněz,“ vysvětlil Unucka.

Vizualizace projektu tramvajové dopravy v Karviné.
Tramvaje na Karvinsku? Jezdilo by se po zkroucených kolejích

Dodává, že na příměstské tratě je doprava vlakotramvajemi ideální z ekologického hlediska a bude na Karvinsku bude mít bezpochyby i dostatek cestujících. Navíc s autobusy se pro příměstskou dopravu počítá do roku 2028 a poté by jejich úlohu mohl převzít nový typ dopravy, který je rychlý a především ekologický. „Tlak na vyloučení spalovacích motorů z veřejné dopravy bude čím dál větší. Navíc ovzduší na v ostravsko-karvinské aglomeraci by to jen prospělo. Stavba této tramvajové trati by také ekonomicky pomohla nastartovat tento region po době, kdy skončí OKD,“ tvrdí náměstek hejtmana.

Moravskoslezský kraj počítá s budováním sítě lehké kolejové dopravy. Tu by měly obstarávat vlakotramvaje využívající současnou tramvajovou a vlakovou síť, na kterou se napojí nové trasy, včetně připravované skrz centrum Havířova.
Města na Ostravsku mají spojit vlakotramvaje

Do konce příštího roku chce kraj mít prováděcí k dispozici studii a souhlasy dotčených měst a přípravě administrativních a majetkový záležitostí. „V roce 2022 bychom toto chtěli předložit jako jeden z prvních projektů Evropské komisi a do roka by měla mít odpověď. Pokud nám to přijmou, začne se zpracovávat projektová dokumentace a v roce 2025 by se mohlo začít stavět,“ nastiňuje ideální průběh projektu Jakub Unucka. Detailní technické parametry zatím řešeny nejsou, nicméně už dnes se ví, že koleje na nejkratší trase z ostravského Hranečníku do Havířova by vedly podél Rudné, resp. Ostravské ulice. V případě spojení s Orlovou se počítá s využitím stávajících železničních vleček, po kterých se dopravuje uhlí.

Propagátor „čisté“ dopravy Jakub Unucka dodává, že jiné financování než z evropských peněz nepřichází v úvahu. „Buď se peníze z Bruselu podaří získat, nebo to celé padá,“ řekl.

Taková vlakotramvaj, jakou představujeme na vizualizaci, by mohla jezdit mezi Orlovou a Ostravou
Orlová chce zapojit do kolejového systému více obcí
Ilustrační foto
Projekt vlakotramvaje z Orlové do Ostravy nabírá na obrátkách

Na šumbarském sídlišti počítali stavbaři s provozem tramvají už před několika roky, kdy tam instalovali dopravní značení. Jak se ukázalo, šlo o hodně předčasný krok:

Úsměvná značka v Havířově-Šumbarku
Šumbarkem mohou projíždět tramvaje