Například v Karviné se můžete na internetové adrese www.karvina.cz s předstihem objednat na den a hodinu na příslušném úřadě, kdy přijdete podat žádost třeba o občanský průkaz nebo pas, sledovat, zda už je požadovaný dokument vyřízen, nebo si dokonce zkontrolovat, jak dlouhá je řada na jednotlivých odděleních.

„Máme tento systém již více než pět let a je skutečně hojně využíván. Webové rezervace se velice osvědčily, týkají se frekventovaných oddělení, kde se vyřizují pasy, řidičské průkazy apod. U málo využívaných agend se lze domluvit po telefonu, a to i mimo vyznačené hodiny," uvedla mluvčí Karviné Šárka Swiderová.

Obdobný objednávkový systém funguje například i v Havířově. Objednat se můžete ale pouze na neúřední den. „Do budoucna uvažujeme o něčem komplexnějším, ale zatím nevíme, v jakém časovém horizontu," okomentovala nynější stav mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

V Bohumíně rezervační systém funguje od loňského května a lidé si ho oblíbili. Za tu dobu jej využilo přes sedm set klientů. „Zpětná vazba je pozitivní, lidé jsou se službou spokojení, pochvalují si, že přijdou na domluvený čas a nemusejí čekat," říká mluvčí Bohumína Lucie Balcarová.

V Bohumíně se mohou zájemci objednat jen na jeden neúřední den, a to úterý. Klient dostane potvrzení o rezervaci buď e-mailem, nebo SMS zprávou.

„Nejvíce je rezervace využívána pro vyřízení pasu, občanských a řidičských průkazů nebo pro provedení změn v registru řidičů. V průměru se na každý den u těchto agend objedná kolem deseti lidí. U jiných to jsou za rok trvání služby spíše jednotlivci," dodala Lucie Balcarová.

Až tři měsíce dopředu si mohou schůzku na konkrétní den a hodinu rezervovat na svém úřadě obyvatelé Orlové. Data se aktualizují každou minutu, klienti tak mají přehled o odbavování klientů na jednotlivých agendách. V Orlové systém funguje dva roky a nejvíce se využívá při vyřizování dokladů.

„Ti, kteří systém využili, byli maximálně spokojeni. Hůř na tom byli ti, kteří se neobjednali a museli trpělivě čekat, až přijdou na řadu," popisuje mluvčí Orlové Nataša Cibulková.

Naopak s malým zájmem ze strany obyvatel se setkali v Českém Těšíně, když zavedli rezervační systém pro odbory výstavby a životního prostředí. Zájemci se mohli objednávat na čtvrtek. „Za tři čtvrtě roku systém využili pouze dva lidé, o rozšiřování tedy neuvažujeme," zhodnotila mluvčí města Český Těšín Dorota Havlíková. Podobnou situaci zaznamenali i v Rychvaldu, zde mohou občané elektronicky například poslat stížnost či žádost o poskytnutí informací.

„V obou případech toho ale využívá minimum lidí," uzavřel mluvčí Rychvaldu Vladislav Sobol.

Michaela Zormanová