S tímto systémem město končí po dvaceti letech, a to přesto, že ročně přijde o 165 tisíc korun, kterou za placená stání ročně vybralo. Jedno přišlo majitele na pět tisíc korun ročně.

Uvolněná parkovací místa budou k dispozici všem řidičům. „Pro většinu motoristů bude situace příznivější, pro těch pár šťastných, kteří měli tato místa vyhrazená, bude situace malinko komplikovanější a v mnohém neznámá. Prostě bude stejná pro všechny majitele auta,“ říká starosta Orlové Miroslav Chlubna. Dodává, že výjimkou jsou parkovací místa vyhrazená pro podnikání a míst vyhrazených parkovacích míst pro zdravotně znevýhodněné osoby.

Nová koncepce parkování

Radnice chce tímto krokem pomoci řešit neutěšenou situaci s parkováním především na sídlištích. „Počet aut neustále roste a budování nových parkovacích míst je stále náročnější po technické, ekonomické či ekologické stránce. Vždy je nutné najít kompromis, který není jednoduchý,“ říká starosta.

Ilustrační foto.
Zásahovka v akci: zneškodnila muže, který v Havířově ohrožoval zbraní rodinu

Dodává, že vedení města považuje situaci s parkováním v Orlové jako závažnou, náprava ale není možná okamžitě. Ve městě, kde budou už za rok tři podzemní parkoviště a kde je přes čtyři tisíce parkovacích míst, by chtěli do budoucna využívat jednak rezidenční zóny, ve kterých si člověk, který tam bydlí, zaplatí možnost parkovat ve vyhrazené oblasti, ne na konkrétním místě. Další způsob, jak zajistit na sídlištích více parkovacích míst, je tzv. karuselové státní. Což je stavba, jakýsi kolotoč, který auta zvedá nad sebe na způsob vertikálního kolotoče.

„Na ploše zhruba pro 14 parkovacích míst, takto můžete zvednout kapacitu na 120 míst,“ vysvětluje Miroslav Chlubna.

Město také počítá s vybudováním několika menších ploch pro parkování tam, kde je to ještě možné. Navíc jedná s vedením nemocnice o možnosti poskytnou jedno parkoviště u budovy nemocnice pro veřejnost. Zatím však k žádné konkrétní dohodě nedošlo.

Někde se stání zaplatit dá, jinde ne

Systém předplacených parkovacích míst dosud částečně využívají v Havířově. Momentálně jich je padesát. Město prý o jejich rušení neuvažuje.

Naopak v Karviné taková možnost neexistuje. Město o takovémto řešení ani nikdy neuvažovalo. „Zpoplatnění ani není aktuálně v plánu. Měli jsem v minulosti sice zájemce, kteří si chtěli koupit kus pozemku, resp. nějakou část parkoviště, ale město na tento způsob rezervace parkovacích míst nepřistoupilo,“ uvedl mluvčí města Lukáš Hudeček.