Architekti proti architektům. Tak v současné chvíli vypadá situace „v boji" o nádražní halu havířovského vlakového nádraží. Zatímco jedni architekti ji považují za předimenzovanou, zchátralou, nemoderní a architektonicky nevýznamnou, jejich kolegové tvrdí přesný opak a chtějí chránit vše, co kdy člověk postavil.

Novou podobu vlakového nádraží a přilehlého autobusového stanoviště navrhli projektanti z kanceláře Kohl architekti. Ti pracovali také na rekonstrukci vlakového nádraží v sousední Karviné. Jestliže tam nádražní hala zůstala zachována, v Havířově připravili projekt bez haly.

„Zatímco stávající nádražní hala bude odstraněna, nová bude využívat sousedící dvoupodlažní provozní budovu. Museli jsme se vypořádat s tím, že v budově jsou zařízení důležitá pro provoz železnice, která musela zůstat zachována. Pokud je dosud přístup do podchodu k nástupištím z nádražní haly, nově bude podchod přístupný z venkovního zastřešeného prostoru," uvedl Deníku ostravský architekt Daniel Labuzík.

ČKA: Hala není v havarijním stavu

Proti ostravským architektům se postavili jejich kolegové. „ČKA opět vystoupila na podporu významné dopravní stavby Moravskoslezského regionu. K zachování komplexu havířovského nádraží vyzvala nového ministra dopravy Antonína Prachaře a zároveň podala návrh na ministerstvo kultury, aby prohlásilo objekt za kulturní památku," informovala mluvčí ČKA Zuzana Hošková.

Zástupci ČKA tvrdí, že se objevily nové skutečnosti, proč halu prohlásit za památku, a ministerstvo kultury se proto jejich návrhem musí zabývat. Novými skutečnostmi jsou například založení Komise pro ochranu památkového fondu 20. století nebo údajný zvýšený zájem veřejnosti o halu.

Architekti z ČKA také tvrdí, že byla provedena ultrazvuková diagnostika betonové sochy Směrník před nádražím, která prokázala, že není v havarijním stavu.

Architekti by nejraději nebourali nikdy

Architekti, jako profesní skupina, prezentují názor, podle kterého je vše, co se na Zemi postaví, dědictvím, které by mělo zůstat nedotčené pro další generace. Demolice své práce proto zásadně odsuzují. V tomto duchu se vyjádřil také místopředseda ČKA Josef Smutný.

„Jde o to, jakým způsobem se České dráhy a politici v Havířově chovají k odkazu našich předků. A je jedno, jestli je nebo není zapsaný v seznamu památek. Je to o tom, jak lidé, veřejní činitelé, nahlíží na naše kulturní památky jako takové. V poslední době rozšířené demolice mi skutečně připomínají likvidaci vlastní historie. To dělali vojevůdci typu Hitler, Stalin, to se dělalo ve středověku. Když začnete likvidovat vlastní kulturu a historii, tak rušíte ten národ. A toto probíhá na základě neodborných posudků lidí, kteří jsou jen po určitých prebendách," řekl Smutný.

Změní svá dřívější rozhodnutí?

Osud nádraží závisí na rozhodnutí majitele, kterým jsou České dráhy, potažmo nadřízeného ministerstva dopravy. Čeká se také na stanovisko ministerstva kultury, zda bude či nebude o nádraží opět jednat.

Pozorovatelem situace kolem nádražní haly je také havířovská radnice. Ta připravuje svou vlastní část projektu dopravního terminálu v přednádražním prostoru.

„Postupu ČKA absolutně nerozumíme. Vypadá to, že její členové jsou chytřejší než odborníci z ministerstva kultury, kteří nádraží za památku už jednou neprohlásili, a to i po přezkumném řízení," reagoval tajemník havířovského magistrátu Milan Menšík.