Vedení radnice sice nejdříve nemohlo zajistit firmu, která by dokázala splnit nastavené požadavky, po několikeré úpravě soutěžních podmínek se však nakonec přece jen jedna firma rozhodla, že to v Havířově zkusí.
Bikesharing bude provozovat společnost Nextbike. V první fázi bude míst ve městě rozmístěno 80 modrých kol. Podle podmínek jsou s nízkým nástupem, košíkem pro odložené věcí a třístupňovým převodem.
Lidé kola najdou na 20 stanovištích. Ta byla vybrána tak, aby kola byla dostupná u nejdůležitějších cílových bodů.
Nechybí samozřejmě magistrát, nemocnice, železniční stanice nebo náměstí Republiky. Někde byly využity stávající stojany, na některá místa byly nainstalovány nové.
Stojany budí rozpaky
Některé stojany na jízdní kola vyvolávají diskusi o tom, zda by je nebylo možné umístit lépe.
Například na parkovišti u letního koupaliště bylo zabráno jedno parkovací místo. Společně s napevno nainstalovaným stojanem tam stojí i kontejner na odpad z nedalekého zámku. Kontejner i stojan přitom mohly být umístěny bokem, aniž by došlo ke snížení kapacity parkoviště, kde už tak motoristé parkují na přilehlých travnatých plochách.
Na parkovišti u koupaliště je o jedno místo méně. Foto: Deník/Libor Běčák
V ulici Jana Žižky, v sousedství nově zprovozněného sportovního areálu, byl stojan umístěn na chodník tak, že není vyloučeno, že se o něj nepřerazí některý z chodců. Také tento stojan mohl být umístěn na trávníku, podobně jako ten u kruhového objezdu na Dělnické ulici při sjezdu k železniční zastávce. Je přitom možné, že tento stojan využije i některý cestující, protože přímo na zastávce žádný stojan není.
Téměř jako hledači kešek si mohou připadat cyklisté, kteří chtějí odstavit kolo u KD Radost. Stojan je tam dobře maskovaný v zeleni u zadního schodiště.
Fotogalerie: Stojany na jízdní kola v Havířově
K přesnému místu, kde se stojan nachází, dovede navigace po spuštění mobilní aplikace, přes kterou si lze kola půjčovat.
I s půjčenými jízdními koly musejí cyklisté jezdit jen tam, kde je to povoleno. Při registraci se zavazují k dodržování mnoha pravidel a samozřejmě silničního zákona.
Otázkou je, zda přímo ve městě všechna pravidla dodržovat mohou. Cyklostezky vedené podél Hlavní třídy s mnoha přerušenými úseky jsou vhodné spíše pro výletní jízdu rodin s dětmi, než ke klasické jízdě. Podél frekventované Národní třídy nejsou vůbec, stejně jako na Dlouhé třídě v centru. Cyklista tam buď riskuje život v provozu na silnici, nebo pokutu od policie, když pojede po chodníku.
V Havířově to ostatně cyklisté nikdy neměli jednoduché. Dodnes mnozí cyklisté i chodci v Lipové ulici přemýšlejí, kde asi soudruzi z havířovské radnice udělali chybu.
Půjčovné
Cena půjčovného je srovnatelná s městy v okolí. I v Havířově bude první čtvrthodina zdarma. Každá další půlhodina bude za 20 korun. Za 150 korun je možné si kolo půjčit k výletu na celý den.
Více informací najdete ZDE