Cílů, které si město v takzvané statické dopravě vytýčilo, je více. Většina z nich vstoupí v platnost k 1. červenci, aby si motoristé přes letní prázdniny zvykli. Detaily nového systému zatím vedení radnice zveřejňovat nechce s tím, že jde o poměrně citlivou záležitost, která se musí motoristické veřejnosti řádně vysvětlit.

Silvestrovský článek o zpoplatněném parkování na celém území Havířova prokázal, že jde u motoristické veřejnosti o velice citlivé téma. Jak vyplynulo z komentářů pod článkem i na Facebooku, někteří čtenáři poznali, že jde o žert, jiní o reálnosti zprávy alespoň pochybovali. Našli se i čtenáři, podle kterých je v Havířově možné všechno a ze silvestrovského vtipu se může stát realita.
V anketě se většina čtenářů vyslovila pro prodej auta, skutečnost by však byla zřejmě jiná. Velká část dotazovaných by byla ochotna platit minimální poplatek 1 Kč za hodinu parkování před svým domem. Vyšší částky by ale byly v měsíčním součtu přiliš vysoké. 

Parkovací zóny

Svým zjištěním Deník přesto některé informace získal. Havířovští chtěli převzít systém parkovacích zón z Prahy, ale ten se jim nakonec nezdál spravedlivý. Proto sáhli po příznivějších modelech ze zahraničí.

I tam už dávno přišli na to, že parkovací místo je dobře obchodovatelná komodita, která by neměla ležet ladem, když je o ni takový zájem. Dost dobře přitom není možné zpoplatnit jen některá místa, zatímco jiná budou zdarma.

Logicky tak budou zpoplatněna všechna parkovací místa na veřejných komunikacích.

Vedení radnice teď řeší nastavení cen v jednotlivých lokalitách spolu se zohledněním denní doby, kdy se počítá s rozličnými sazbami v pracovních dnech a o víkendech a svátcích.

Eventualitou, kterou radnice dosud nemá zcela vyřešenou je možnost zvýhodněného předplatného. Podobně jako u hromadné dopravy bude možné si předplatit jednu nebo více zón. 

Systém zpoplatněného parkování není přitom žádnou novinkou. Havířovští ho připravují delší dobu.

Také už dříve se hovořilo i o systému, kdy by si lidé mohli parkovací místa od města pronajmout a v době, kdy ho oni sami nevyužívají, by ho prostřednictvím mobilní aplikace za úplatu krátkodobě přepronajímali jiným motoristům. 

Rozhodující pro zavedení bude spravedlivé nastavení všech parametrů. Jisté je, že monitorování obsazenosti a poctivosti řidičů v placení, nebude řešeno čidly ve vozovce, jako je tomu na Dlouhé třídě před hlavní poštou.

Nový systém by měl být jako bezdrátový s využím inteligentních kamer a vysílačů. Ten nabízí širší škálu funkcí. Vedle samotného monitorování parkování a přijímání plateb prostřednictvím wifi přenáší data o volných místech do navigací, a s funkcí detekce pohybu a čtení registračních značek může být napojen na městskou policii a fungovat i jako hlídač zaparkovaných automobilů po dobu, kterou zadá jeho uživatel. 

Rok příprav má město už za sebou.  

2019 nových parkovacích míst. Až tolik jich radnice do spuštění systému vybuduje v centru, na Šumbarku i Podlesí. 

Kolik byste byli ochotni platit za parkování auta před svým domem? Odpovězte v anketě pod článkem.

Platí se i jinde
Na placené parkování se připravují také soukromí vlastníci a provozovatelé parkovišť. Už několik let musí řidiči platit za parkování u podnikatelského objektu v ulici E.F. Buriana, placené je také parkoviště u nemocnice, nově se ke zpoplatnění chystá také OC Rotunda a již brzy bude spuštěno placení parkovného před prodejnou Hruška v ulici 17. listopadu. 

Platit budou i invalidi

Další novinkou bude zrušení bezplatného parkování vozidel převážející tělesně postižené. Vyhrazená místa zůstanou, nebude však docházet k diskriminaci ostatních motoristů, kteří budou muset za parkování platit.

Radnice tímto reaguje na stížnosti, kdy lidé dlouhodobě upozorňují na zneužívání vyhrazených parkovacích míst. Současně poukazují na to, že postižení motoristé získávají příspěvky na nákup nových automobilů a mají řadu dalších výhod. Proto jim město bude i nadále vycházet vstříc zřizováním prostornějších parkovacích stání, bezbariérovým přístupem k nim, ale už ne jejich bezplatným využívání. Sami postižení by totiž možnost bezplatného parkování zneužívali k dlouhodobému stání.

Ani vozíčkáři se nemusí obávat, že by se museli obtěžovat zajíždět k parkovacím automatům, nebo že by nedosáhli k otvoru pro vhazování mincí. Platit bude možné přes mobilní aplikace.

Bonusy

Radnice si od připravovaného parkovacího systému slibuje řadu výhod. Zpoplatněné parkování v ulicích zvýší hodnotu garáží a tím i statistickou úroveň života ve městě. 

Slevy až do výše 100 procent na konkrétní dobu může poskytovat jako odměny pro své občany. Příkladem mohou být dárci krve, kteří nyní získávají čipové karty na městskou hromadnou dopravu, kterou však ne všichni využívají. Město by jim místo toho mohlo zlevnit parkování. Podobně může radnice postupovat u významných občanů oceněných za nejrůznější úspěchy. 

Na zvýhodněné parkování může lákat nové obyvatele, kteří budou mít o důvod více k přestěhování do Havířova, kterému se každý rok počet obyvatel snižuje o zhruba 1000 lidí. 

Náklaďáky pryč z ulic

Dlouho očekávanou změnou bude také vytlačení nákladních automobilů z ulic. Ve městě sice platí zákaz stání vozidel nad 3,5 tuny v době od 21 do 6 hodin, nikdo ale jeho dodržování nekontroluje. Snadnou vymahatelnost tohoto zákazu proto město zajistí právě se zřízením parkovacích zón. Všechna parkovací místa budou od 1. 7. 2019 určena pouze pro osobní vozidla.

Pro parkování nákladních vozidel budou zřízená odstavná parkoviště v lokalitách, kde není o parkování tak velký zájem a nikomu tam tak nebudou překážet. Radnice zatím nechce připustit výjimky ani pro nejrůznější menší automobily, pick-upy nebo dodávky, které sice nepřevyšují hmotnost 3,5 tuny, ale oficiálně jsou schváleny jako nákladní. Radní chtějí, aby parkovací místa poblíž obytných domů sloužila prioritně pro jejich obyvatele, nikoli aby je využívaly firmy pro svůj vozový park.

O dalších detailech připravovaného nového systému parkování v Havířově bude Deník průběžně informovat.