„Práce by měly být zahájeny v červnu, kdy bude předáno staveniště, a rozděleny jsou do dvou etap. V té první bude rekonstruován nižší objekt v levé části nádraží. V této části bude vybudováno zázemí pro cestující veřejnost s pokladnami a také pro dopravce a potřebnou technologii. Tato etapa by měla být dokončena do jednoho roku od zahájení,“ řekl ředitel stavební správy SŽDC Miroslav Bocák.

Po tuto dobu bude odbavování cestujících na nádraží téměř nedotčeno. Změny nastanou až se začátkem modernizace haly.

„Do nově vybudovaných prostor bude převeden veškerý provoz stanice a začne rekonstrukce velké odbavovací haly. Ta bude spočívat ve výměně střešní konstrukce, opravách obvodového pláště, stropního podhledu a celé čelní stěny. Z té bude zachován jen kovový rastr. Skleněná výplň bude nová s termoizolačními vlastnostmi,“ doplnil Bocák.

Vítězná varianta budoucí podoby přednádražního prostoru u železniční stanice v Havířově.
Lidé si vybrali podobu prostoru před vlakovým nádražím
Vizualizace možné podoby interiéru nádražní haly železniční stanice v Havířově.
Lidé se přou o budoucím využití nádražní haly

Podchod až na Šumbark

SŽDC počítá i s modernizací nástupišť a v konečné fázi i s prodloužením podchodu pod celým kolejištěm až na šumbarskou stranu stanice.

Veřejnost se zajímá také o interiér haly. „Bude zachována mozaika, prolamovaný strop, schodiště a další prvky?“ ptali se lidé na setkání se zástupci SŽDC.

Ředitel Bocák je ubezpečil, že rekonstrukce bude prováděna tak, aby si hala zachovala svou historickou podobu.

Využití haly? Bude diskuse

Halu pak SŽDC pronajme městu. To chce útroby haly využívat ke kulturním, společenským či sportovním aktivitám. K možnostem využití se ještě bude moci vyjádřit laická i odborná veřejnost.

Mezitím město bude pokračovat v úpravách přednádražního prostoru, kde vzniknou nová parkoviště a autobusové zastávky.

Atraktivní parcela

Městu už se přihlásil zájemce, který by chtěl v blízkosti nádraží postavit provozovnu McDonald´s. Jeho žádost a návrh, jak by provozovna fastfoodu měla stát, projednali nejdříve radní a následně zastupitelé. Padla shoda, že prostor mezi nádražím a velkým kruhovým objezdem bude řešen a případně dán k dispozici investorům, ale až po dokončení rekonstrukce přednádraží. 

Deník o tomto záměru informoval v článku:

Návrh umístěny provozovny McDonalds v Havířově.
Nový McDonald´s by mohl stát před vlakovým nádražím

Zajímavostí je, že primátor Havířova Josef Bělica jednání o možném využití parcely popřel a článek Deníku označil za hoax, tedy nepravdivou zprávu.

"Ohledně McDonaldu před havířovským nádražím se nejedná a nejednalo se. Je to hoax jako hrom. I kdyby o to někdo žádal, tak bych byl proti a se mnou myslím hodně zastupitelů. Ale o ničem takovém nevím," napsal redakci 4. března, v den zasedání městského zastupitelstva. 

Velmi snadno je však doložitelné, že o záměru stavby McDonald´s jednala už 4. února městská rada a byli o něm informováni všichni zastupitelé a také úředníci několika odborů magistrátu, kteří k němu dávali svá vyjádření. 

Usnesení Rady města Havířova z žádosti na stavbu McDonald´s před nádražím.Zdroj: Město Havířov

Stejně tak, že jde o záměr stavby McDonald´s byli informováni i zastupitelé. 

Informace pro zastupitele, včetně sdělení, že jde o McDonald´s.Zdroj: Město Havířov
Redakčně byly anonymizovány osobní údaje žadatele. 

Dá se předpokládat, že o parcelu mezi nádražím a rondelem bude u investorů zájem. Získali by velmi atraktivní prostor, který leží v největším dopravním uzlu. Těžili by nejen z cestujících v autobusové a železniční dopravě, ale také z automobilového provozu na nejfrekventovanější křižovatce ve městě, kterým je právě velký kruhový objezd.

Výstavba kruhového objezdu v roce 1960.Zdroj: Archiv
Výstavba kruhového objezdu v Havířově v roce 1960. Nová železniční stanice byla otevřena v roce 1969.