Stavbaři se pustili do přestavby chodníku mezi křižovatkou Dlouhé třídy a 17. listopadu kolem Terasy po lesopark za Merkurem. Nově bude chodník rozdělen na dvě části, podobně, jako v centru podél Hlavní třídy.

„Jde o další etapu, která bude součástí celoměstské sítě cyklostezek, které propojí město s Těrlickou a Žermanickou přehradou. Součástí modernizace bude doplnění mobiliáře, oprava veřejného osvětlení. Hotovo by mělo být do konce letošního roku, pokud to počasí umožní,“ řekl vedoucí odboru správy a rozvoje majetku havířovského magistrátu René Vašek s tím, že město spolupracuje s okolními obcemi, které trasy spojují.

Dalším úsekem bude stezka spojující velký kruhový objezd s rondelem u krytého bazénu. Ta bude součástí právě probíhající rekonstrukce podjezdu pod železniční tratí. „Řešíme také krátký úsek pod letním kinem a také úsek mezi velkým kruhovým objezdem a křižovatkou u Podloubí,“ dodal Vašek.

V Havířově musejí cyklisté každou chvíli brzdit a dávat přednost autům, proto se cyklostezkám raději vyhýbají.
Je tu jaro. Hurá na kolo! Cyklisté zahajují sezonu

Silniční cyklisté mají smůlu

Přes očividnou snahu města budovat nové stezky, nejsou všichni cyklisté spokojení. Například pro silniční cyklisty jsou cyklotrasy vedoucí po chodnících neprosto nepoužitelné. A stejně tak nemohou využít ani stezku podél Lučiny, která je z nezpevněného materiálu. Přesto, že zákon přikazuje cyklistům využít cyklostezku, silniční cyklisté mohou z bezpečnostních důvodů i nadále využívat vozovku.

Nové trasy však přinášejí možnost bezpečné jízdy pro cyklisty na trekingových či horských, rodičů s dětmi nebo seniorů, jejichž kola kamení, dlažba nebo obrubníky nepoškodí.

Cyklisté ve městě nebyli nikdy v oblibě

Havířov se vůči cyklistům odjakživa choval macešsky. Několik desetiletí stačily široké silnice. Rozvinutá městská autobusová doprava nenutila obyvatelstvo využívat kola tak často, jako například v „Malé Číně“ Bohumíně. Havířovská radnice kdysi cyklistům připravila past v podobě sloupu veřejného osvětlení uprostřed cyklostezky. Sloup dodnes neuhnul a jak se radnice celé roky vymlouvá, tamní červená dlažba není oficiální cyklostezkou.

Zatímco v jiných městech se snaží jít s dobou a cyklodopravu považují za rovnocennou s ostatními způsoby cestování, v Havířově jen stěží dohánějí. Ve městě není ani jedna jednosměrka, kde by byla povolena jízda cyklistů v protisměru. Havířov nenavázal ani na moderní trend elektrokol, pro která jiná města budují nabíjecí stanice, ideálně s možnosti wifi připojení na internet a nabíjením mobilů. Možná i proto si lidé nezařadí Havířov na seznamu cílů pro cyklovýlety.

Bývalá zvláštní škola v Mánesově ulici v Havířově.
Zvláštní školu může při výcviku zdemolovat policejní zásahovka