Stavbaři se pustili do přestavby chodníku mezi křižovatkou Dlouhé třídy a 17. listopadu kolem Terasy po lesopark za Merkurem. Nově bude chodník rozdělen na dvě části, podobně, jako v centru podél Hlavní třídy.
„Jde o další etapu, která bude součástí celoměstské sítě cyklostezek, které propojí město s Těrlickou a Žermanickou přehradou. Součástí modernizace bude doplnění mobiliáře, oprava veřejného osvětlení. Hotovo by mělo být do konce letošního roku, pokud to počasí umožní,“ řekl vedoucí odboru správy a rozvoje majetku havířovského magistrátu René Vašek s tím, že město spolupracuje s okolními obcemi, které trasy spojují.
Dalším úsekem bude stezka spojující velký kruhový objezd s rondelem u krytého bazénu. Ta bude součástí právě probíhající rekonstrukce podjezdu pod železniční tratí. „Řešíme také krátký úsek pod letním kinem a také úsek mezi velkým kruhovým objezdem a křižovatkou u Podloubí,“ dodal Vašek.
Silniční cyklisté mají smůlu
Přes očividnou snahu města budovat nové stezky, nejsou všichni cyklisté spokojení. Například pro silniční cyklisty jsou cyklotrasy vedoucí po chodnících neprosto nepoužitelné. A stejně tak nemohou využít ani stezku podél Lučiny, která je z nezpevněného materiálu. Přesto, že zákon přikazuje cyklistům využít cyklostezku, silniční cyklisté mohou z bezpečnostních důvodů i nadále využívat vozovku.
Nové trasy však přinášejí možnost bezpečné jízdy pro cyklisty na trekingových či horských, rodičů s dětmi nebo seniorů, jejichž kola kamení, dlažba nebo obrubníky nepoškodí.
Cyklisté ve městě nebyli nikdy v oblibě
Havířov se vůči cyklistům odjakživa choval macešsky. Několik desetiletí stačily široké silnice. Rozvinutá městská autobusová doprava nenutila obyvatelstvo využívat kola tak často, jako například v „Malé Číně“ Bohumíně. Havířovská radnice kdysi cyklistům připravila past v podobě sloupu veřejného osvětlení uprostřed cyklostezky. Sloup dodnes neuhnul a jak se radnice celé roky vymlouvá, tamní červená dlažba není oficiální cyklostezkou.
Zatímco v jiných městech se snaží jít s dobou a cyklodopravu považují za rovnocennou s ostatními způsoby cestování, v Havířově jen stěží dohánějí. Ve městě není ani jedna jednosměrka, kde by byla povolena jízda cyklistů v protisměru. Havířov nenavázal ani na moderní trend elektrokol, pro která jiná města budují nabíjecí stanice, ideálně s možnosti wifi připojení na internet a nabíjením mobilů. Možná i proto si lidé nezařadí Havířov na seznamu cílů pro cyklovýlety.