Vlakové nádraží v Havířově.

Pozvání občanského sdružení Důl architektury k účasti v panelové diskusi přijali zástupci některých politických stran, havířovského magistrátu, České komory architektů a ostravského památkového ústavu.

České dráhy, sice poskytují aktivistům prostory, do diskuse však svého zástupce nevyslaly. Jako vlastník nádraží mají připravený projekt modernizace stanice, který počítá s demolicí odbavovací haly a stavbou menší přístavby s čekárnou a pokladnami. Na modernizovanou stanici má v přednádražním prostoru navazovat kryté autobusové stanoviště. To hodlá ve své části projetu společně s dalšími objekty a parkovišti vystavět město.

Účastníci debaty si vyměňovali názory a argumenty, proč by mělo být nádraží chráněno jako památka, nebo proč by mělo být modernizováno, a to i za cenu demolice velké odbavovací haly. Jak informoval jeden z organizátorů Adam Guzdek, Národní památkový ústav se v právě probíhajícím řízení opětovně vyjádřil pro ochranu stanice.

O tom, zda havířovské vlakové nádraží bude či nebude prohlášeno památkou, rozhodne za několik dnů ministerstvo kultury. Aktivistům se nelíbí snaha odstranit halu, která je podle nich cenným dokladem bruselského architektonického stylu a k městu neodmyslitelně patří. Podle oponentů nádraží není natolik významné, aby muselo být chráněno.

„Pokud bude nádraží památkou, asi k jeho modernizaci nedojde. Jde však o majetek Českých drah, ne města. Město buď najde možnost realizovat svou část terminálu, nebo peníze vloží do jiných investičních akcí, které máme připravené a jsou zatím takzvaně pod čarou a čekají na svůj čas," řekl náměstek primátora Pavol Jantoš.

Vlakové nádraží v Havířově.