V těsné blízkosti pěší ocelové lávky přes kolejiště, která je ojedinělou technickou památkou, se v tomto týdnu zabydlí stavbaři. Pustí se do opravy nevyužité plochy, kterou se městu loni podařilo odkoupit od Českých drah, a během čtyř měsíců ji přebudují do vizuálně přitažlivé podoby.

„Při plánování rekonstrukce jsme chtěli docílit toho, aby nový vzhled prostranství korespondoval se současným pojetím dopravního terminálu, který jsme před železniční budovou vystavěli v roce 2021. Zároveň jsme pracovali s myšlenkou na oživení historie vlakové dopravy, která je pro naše město zásadní. Vznikl tak projekt, který kombinuje moderní architekturu s dobovými prvky,“ vysvětlil místostarosta Bohumína Lumír Macura.

Stavbaři využijí jako hlavní materiál žulovou dlažbu, která místu dodá čisté a elegantní linie. Do ní zasadí plakety z leštěné mosazi s historickými daty o nádraží. Posezení cestujících zajistí lavičky pojaté jako robustní betonové bloky symbolizující vlaky. Z boční strany dostanou označení historických názvů tratí s daty jejich zprovoznění. Projekt počítá i s novou zelení a odpadkovými koši.

Veřejný prostor doplní i několik atypických prvků. „Dominantou oddechové zóny se stane repasované mechanické návěstidlo symbolizující význam bohumínského železničního uzlu. Podařilo se nám jej získat z depozitáře Železničního muzea moravskoslezského za symbolickou částku. Jako poděkování za spolupráci jsme spolku následně poskytli finanční dar na podporu jejich činnosti. Návěstidlo je nyní v rukou nadšenců pro historii dopravy v čele s Matějem Němečkem, ti se postarají o jeho repasi,“ řekl místostarosta s tím, že radnice do prostoru pořídí i informační dotykový kiosek s LED obrazovkami.

Rekonstrukci východní části přednádraží předcházela dlouholetá jednání s majitelem pozemku, společností České dráhy. Loni se s ní město definitivně dohodlo na odkupu plochy za 250 tisíc korun. “Jde o poslední část dopravního terminálu, která ještě neprošla revitalizací. Přitom jde o frekventované místo, které lidé využívají jako spojnici směrem k Lidické a Tovární ulici a průmyslovému areálu. Opravou plochy zcelíme přednádražní prostor do jednotné podoby a poskytneme lidem příjemné místo k čekání na vlakový či autobusový spoj,“ doplnil Macura.

Stavební práce by měly trvat do konce srpna a vyžádají si drobná omezení v dopravě. Z kruhového objezdu u nádraží nebude možné odbočit směrem na parkoviště u kolejiště, které využívají zaměstnanci drah. Pro pěší se podařilo zachovat přístup k ocelové lávce.