Policisté však příznivé statistické údaje nijak nepřeceňují, přestože jsou nejlepší za dobu existenci Moravskoslezského kraje, který vznikl 1. ledna 2001.

Spíše než zodpovědné chování motoristů se na výsledcích podepsala souhra dalších faktorů. „Určitě je to lepší zdravotní péče, vybavenost a připravenost záchranných složek. Také vozidla jsou daleko bezpečnější než dříve,“ prohlásil šéf krajské dopravní policie Jiří Zlý, podle kterého je v silniční problematice stále co zlepšovat. Týká se to zejména mladých řidičů s praxí do dvou let. Právě tato kategorie se podepsala na čtvrtině všech karambolů. Jak zdůraznil Zlý, vysoká nehodovost začínajících řidičů je jasným signálem toho, že autoškoly nové motoristy nepřipravují tak, jak by měly.

„Co si budeme nalhávat. Je to továrna na peníze,“ nebral si servítky Zlý, který se domnívá, že úroveň mnohých autoškol je velmi nízká. „Když to řeknu hodně mírně, úroveň autoškol rozhodně nestoupá, spíše naopak. Nechci ale všechny házet do jednoho pytle, jsou i dobré autoškoly,“ doplnil Zlý.

Začínající řidiči stojí za řadou velmi vážných nehod, které skončily i smrtí. „Takový řidič se předvádí před kamarády a skončí v příkopu na střeše,“ řekl Zlý.

U mladých motoristů není také ničím výjimečným alkohol či drogy.

„Je to problém, který musíme řešit,“ prohlásil Zlý s tím, že po vzoru některých států by zavedl takzvaný řidičák na zkoušku.

>> Statistika

V loňském roce policisté v Moravskoslezském kraji evidovali 7 902 dopravních nehod, což je o 670 méně než v roce 2009. O život přišlo jedenasedmdesát lidí (o 22 méně), těžká zranění utrpělo 286 osob (o 30 méně). Lékaři ošetřili i 2 331 lehce zraněných (nárůst o 27). Alkohol stál za 625 nehodami (o 5 méně než v roce 2009). Co se týče následků, nejvíce mrtvých bylo v červenci (17), v ostatních měsících se počet obětí pohyboval od dvou do sedmi. Nejvíce se vloni umíralo na Ostravsku a Karvinsku, kdy shodně zemřelo osmnáct osob. Největší nárůst mrtvých zaznamenalo Karvinsko (o 10).
>> Nejvážnější loňská nehoda

Nejtragičtější následky měla nehody, k níž došlo 9. července v Karviné. Svůj podíl na ní měly alkohol a drogy. Jednačtyřicetiletý řidič Škody Octavie jedoucí ve směru z Českého Těšína na Karvinou se v pravotočivé zatáčce dostal do protisměru, kde narazil do automobilu Renault 19. Řidič škodovky měl v krvi téměř 1,7 promile alkohol, motorista z renaultu byl pod vlivem pervitinu. Při nehodě na místě zemřel muž ze škodovky a tři lidé z renaultu. Další podlehl zraněním v nemocnici. Nehoda si tak vyžádala pět životů.
>>Nejnebezpečnější místa

Policisté na základě statistických údajů sestavili i seznam nejrizikovějších úseků. Na prvních třech místech jsou následující místa:

* Ostrava, ulice Muglinovská, úsek mezi Sokolskou třídou a ulicí Bohumínskou. Časté nehody s chodci. Vloni se zde stalo osm dopravních nehod, z toho šest s chodcem, šest lehce zraněných;

* silnice I/67, úseku mezi kilometry 8,5 až 14. Karviná – Český Těšín, Stalo se zde 26 dopravních nehod, tři z nich tragické. Pět lidí zemřelo, dvě osoby byly těžce zraněny;

* silnice I/48 Šenov u Nového Jičína, kilometr 19,9 až 20,9. Mimoúrovňová křižovatka silnice I/48 a silnice I/57, 14 dopravních nehod, tři těžce zranění, sedm lehce zraněných.
>> Počet mrtvých při nehodách v letech 2009 a 2010 v Moravskos­lezském kraji

Region/ Úmrtí 2009/ Úmrtí 2010/ Rozdíl

Bruntálsko/ 9/ 5/ –4
Frýdecko-Místecko/ 23/ 12/ –11
Karvinsko/ 8/ 18/ +10
Novojičínsko/ 21/ 14/ –7
Opavsko/ 15/ 4/ –11
Ostravsko/ 17/ 18/ +1