„Kreslíme spolu, hrajeme hry nebo se spolu učíme," řekla školačka.

Že by netradiční mezigenerační přátelství? Ne tak docela. Jde o projekt, který škola spustila před třemi lety. Každý žák deváté třídy se po celý školní rok stará o jednoho nebo více prvňáčků.

„V minulosti se nám stávalo, že se někteří starší žáci nevhodně chovali k těm menším. Chtěli po nich svačiny nebo se jim posmívali. Nyní jim tito patroni místo posmívání pomáhají," uvedla ředitelka ZŠ Prameny Dagmar Glacová.

Patroni svým malým chráněncům ukážou na začátku školního roku školu, jezdí s nimi na výlety, pořádají společně akce nebo jim předají vysvědčení.

„Prvňáčci se díky tomu rychleji začlení do kolektivu a nemají takové obavy ze školy. Také je to výborná prevence před šikanou," dodala ředitelka školy.

Přínosné je to i pro samotné deváťáky. Aspoň to tvrdí patnáctiletá Sára Staňková, která se stará o malou Natálku.

„Vídávám ji ráda, nemám sourozence, tak se dá říci, že mi jej Natálka trochu nahrazuje. Také se tímto způsobem tak trochu vracím do dětství," svěřila se mladá dívka.

S ní a dalšími prvňáčky se vídá denně. „Hraju si s nimi, aby se nenudili, někdy za mnou přijde Natálka a třeba se podívá, co se zrovna učím," dodala Sára Staňková.

Na Pramenech nejsou jediní, kde něco podobného funguje. Patrony mají také v ZŠ K. Dvořáčka v Orlové-Lutyni. Tam projekt funguje pátým rokem. „Spouštíme to druhý den školního roku, kdy deváťáci přijdou do prvních tříd a noví žáci si pak podle sympatií vyberou," prozradil ředitel ZŠ K. Dvořáčka Zdeněk Nowak.

Nápad vzešel od koordinátorky Dětského parlamentu.

„Hlavním cílem je to, aby ten přechod mezi školou a školkou byl co nejsnazší. Děti se takto adaptují. Navíc vědí, že kdyby byl nějaký problém, tak mohou přijít za svým starším kamarádem pro radu nebo pomoc," řekl ředitel ZŠ K. Dvořáčka.

Dodal, že není vyloučeno, že se prvňáček svěří s nějakou informací raději jemu než rodičům nebo učitelům.