Seznamte se s denním chlebem zaměstnanců poboček Úřadu práce ČR na Karvinsku.

„Vyřiďte jí, že ji zabiju. Sedíš jenom na ř..i a ničemu nerozumíš! Ty p..o, ty k…o!" Tři výše uvedené výkřiky jsou jen střípkem z výběru, který pracovníci poboček Úřadu práce ČR na Karvinsku slýchají od mnohých klientů takřka každý úřední den.

Stačí k tomu málo. Jak známo, na úřady práce nyní chodí lidé také kvůli vyřizování sociálních dávek. A největší peklo bývá právě při těchto jednáních.

„Nespokojenost s výplatním termínem, rychlostí zpracování žádosti a následné výplaty dávek, nesouhlas s jejich výší či jejich nevyplacením v hotovosti, nepřiznáním dávky či vyřazením z evidence uchazečů o zaměstnání, nebo klientova neochota doložit podklady nutné pro správní řízení," uvádí mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková hlavní důvody, proč klienti začnou napadat zaměstnance.

Jehly na chodbách

Že jsou mezi zaměstnanci úřadu především ženy, to už snad ani nemusíme dodávat. A situace je stále horší.

„Na tom se podepisují také alkohol a drogy. Naši zaměstnanci dokonce nacházejí na chodbách pracovišť použité injekce," dodává bez servítků Beránková.

Policie zatím v místních pobočkách úřadu práce zasahovala v době od loňského ledna do dnešních dnů. „Nakonec ale šlo o přestupky, nikoli o trestné činy," říká k případům, které se oba odehrály na pracovišti v Karviné, policejní mluvčí Miroslav Kolatek.

Scénář? Klasika

Klient závislý na sociálních dávkách a jeho pocit, že celý svět se bude točit podle něj. Když tomu tak není, začne být vulgární až slovně agresivní na ženu, která přitom jen koná svou práci podle předepsaných zákonů a pravidel.

Když se situace stává neúnosnou, je přivolána ochranka a začne rodeo, při kterém nejeden úder, škrábanec a další schytá člen ostrahy. V jednom z karvinských případů při tom zuřivý klient dokonce stihl poničit i okolní nábytek.

Své o tom vědí třeba také strážníci. „Zrovna minulý týden musela naše hlídka upozornit klienta, že už opravdu musí opustit kancelář, protože jednání skončilo a nic víc už nevyřídí. Klient to nechtěl vzít na vědomí, naštěstí ale po příchodu strážníků vzal celou věc na vědomí a bez větších potíží odešel," uvedl například ředitel Městské police Orlová Rostislav Szczurek.

Nejednou museli podle slov zástupce velitele Václava Ožany uklidňovat „rozjeté" klienty třeba také strážnici v Karviné. Jak závěrem dodává mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková, situace se takto postupně zhoršuje a vyostřuje nejen na pracovištích v okrese Karviná, ale jde o celorepublikový problém.

Co s tím? „K zajištění bezpečnosti používáme v současné době v rámci svých možností několik opatření, jako je vyšší počet pracovníků v kancelářích, přepážková skla, navzájem propojené místnosti, SOS tlačítka, ostrahu nebo pravidelné návštěvy městské a státní policie. Naši zaměstnanci také procházejí pravidelně školeními, aby věděli, jak jednat s klienty v konkrétní situaci," dodává mluvčí úřadu, kde denně zazní tolik vulgarismů takového kalibru, že by se za ně možná styděli i ti nejotrlejší zaměstnanci nedalekých šachet.